Розвиток малого бізнесу на основі системи франчайзингу
Застосування вертикально інтегрованих сітьових моделей (франчайзингу) в підприємницькому середовищі відкриває нові перспективи для інтеграції великого, середнього і малого бізнесу, просування орга - нізацій-виробників вітчизняних товарів на внутрішньому і міжнародному ринках, формування додаткової системи контролю якості продукції, загального корпоративного контролю, незалежно від територіального розміщення учасників і характеру їхньої діяльності, формування певного рівня захищеності підприємців, створення нових робочих місць. Розвиток таких мереж помітно полегшує для громадян перші кроки підприємницької діяльності.
Франчайзинг - партнерський бізнес, у якому один із партнерів (фірма) давно і упевнено веде свою справу (франчайзер), а інший - підприємець-початківець (франчайзі).
Франшиза - договір між продавцем і покупцем, який дозволяє покупцю (франчайзі) продавати товар або послуги продавця (франчайзера). Обидві сторони користуються всіма перевагами взаємовигідного співробітництва. Франчайзер допомагає франчайзі зайняти пусту нішу ринку, передає йому своє фірмове найменування, забезпечує всебічну допомогу та підтримку.
В той самий час франчайзі є незалежним підприємцем і навіть, як правило, самостійною юридичною особою, яка адміністративно не підпорядкована франчайзеру.
Характерні риси франчайзингу:
1. Право власності однієї організації (франчайзера) на торгову марку, фірмову послугу, ідею, рецептуру, технологічний процес, патент або спеціалізоване обладнання, а також репутацію (добре ім'я), ділові зв'язки і ноу-хау.
2. Продаж ліцензії (франчайзі) головною організацією іншій особі (франчайзі), яка дозволяє використовувати її торгову марку, фірмову послугу, ідею, процес, патент або обладнання, а також імідж і ноу-хау, що асоціюють із всім цим.
3. Включення у договір про продаж ліцензії (франшизи) права на регулювання і контроль за діяльністю підприємства, керуванням яким франчайзер використовує свої права.
4. Оплата підприємством, яке придбало ліцензію (франшизу), різних форм компенсації в обмін на одержані права, а також за будь-які послуги, які ліцензіар (франчайзер) надає ліцензіату (франчайзі).
Основні етапи франчайзингу:
1. Контракт на купівлю-продаж бренда (стилю, системи ведення бізнесу) між франчайзером (продавцем) і франчайзі (покупцем).
2. Наявність напрацьованого, розвинутого і успішного бізнес-фор - мату, який ідентифікується із назвою бренда, що може бути торговою маркою.
3. Франчайзер сприяє підготовці і навчанню франчайзі в галузі управління системою до відкриття його успішного бізнесу.
4. Між франчайзером і франчайзі підтримуються постійні ділові стосунки.
Основний дохід франчайзера складається з поточних платежів, які носять назву "роялті". Здебільшого величина роялті в середньому складає 6 - 7% валового обсягу продаж франчайзі. У більшості форм франчайзингу передбачені витрати на рекламу і маркетинг, компенсацію яких звичайно франчайзер утримує із франчайзі. Названа компенсація становить в середньому 1,0 - 1,4% загального обсягу продаж.