Сценарне моделювання стратегії розвитку промислового підприємства (на прикладі ВАТ «КСЗ»)
На сьогоднішній день підприємство, що не має чітко вираженої ефективної стратегії розвитку, не в змозі вижити у сучасних умовах конкуренції. При цьому оцінка і порівняння різноманітних стратегій розвитку неможливі без розроблення відповідної системи показників, що передбачають оцінку результатів розвитку самого підприємства, а також розроблення об’єктивної системи мотивації, що само по собі є якісним фактором підвищення ефективності виробництва.
Організаційно процес моделювання стратегії розвитку ВАТ «КСЗ» можна подати у вигляді трьох основних складових. Перша включає до себе формування самої стратегії, а саме: складання набору можливих варіантів коректування діючої стратегії з урахуванням ступеня її реалізації. На даному етапі відбувається формування портфелів проектів на основі єдиної методології з урахуванням стратегічного значення кожного з проектів, а також інших чисельно вимірних характеристик проектів. Друга являє собою етап детального планування дій для досягнення запланованих цілей; проводиться моделювання портфелю проектів з урахуванням зміни різних факторів, наприклад, бюджетних та ресурсних обмежень. Третя складова включає в себе безпосередньо реалізацію обраної стратегії або корегуючих заходів. Таким чином, у процесі стратегічного розвитку будемо виділяти три етапи: формування, планування та реалізація стратегії.
Кожен з етапів є достатньо складним і потребує розроблення і застосування спеціальних моделей і методів.
Особливістю моделювання стратегії розвитку ВАТ «КСЗ» в умовах ринкової конкуренції є висока динамічність процесів економічного, соціального та політичного характеру. Як зазначалося раніше, це призводить до необхідності урахування різноманітних непередбачуваних ситуацій вже на етапі планування і, у свою чергу, здійснює значний вплив на характер і змістову спрямова-
Ність самого процесу моделювання стратегії. Виходячи з цього, процес моделювання стратегії розвитку промислового підприємства не може розглядатися як обґрунтування і вибір однозначного і, у деякому розумінні, оптимального напрямку розвитку підприємства, що забезпечує закріплення позицій підприємства на ринку. Таким чином, доцільно ставити питання про забезпечення бага - товаріантності не лише засобів досягнення поставленої мети (тобто засобів реалізації стратегії), але й про забезпечення багатова - ріантності цих цілей, тобто багатоваріантності самої стратегії.
Багатоваріантність сценаріїв розвитку є одним з найбільш ефективних інструментів, що дозволяє в динаміці простежити зміни найважливіших техніко_економічних показників та їх взаємозв’язку під впливом конкуренції. У зв’язку з цим до головних умов, які повинен задовольнити багатоваріантний сценарій стратегії розвитку будемо відносити такі:
1) сценарій повинен забезпечити виживання промислового підприємства у довгостроковій перспективі;
2) сценарій повинен допомагати промисловому підприємству справлятися з поточними завданнями;
3) сценарій повинен приносити діяльністю промислового підприємства задоволення тим, хто входить до сфери його ділового взаємозв’язку.
Таким чином, до системи принципів моделювання стратегії розвитку ВАТ «КСЗ» будемо включати принцип багатоваріантності, який потребує розгляду різних ситуацій, з якими може зіткнутися керівництво підприємства в процесі його функціонування у довгостроковій перспективі. Реалізацію цього принципу ми пропонуємо здійснити за рахунок застосування сценарного підходу. Крім того, у процесі розроблення набору сценаріїв пропонується брати до уваги такі вимоги:
1) ідентифікованість — у результаті розроблення сценаріїв завжди повинна бути можливість точної оцінки поточної стратегічної ситуації підприємства і динаміки факторів, що здійснюють вплив, на основі чого можливо було б однозначно вказати, який з набору сценаріїв реалізується;
2) прогнозованість та раціональність — для факторів, що спричиняють вплив, з невизначними тенденціями розвитку повинні бути здійснені спеціальні прогнози і розроблені раціональні пропозиції експертів;
3) повнота — сценарії повинні охоплювати усі можливі варіанти розвитку ситуації і відповідну реакцію підприємства.
Відповідно до запропонованого підходу процесу розроблення сценаріїв передує формулювання стратегічних гіпотез. Таким чином, забезпечується якісна відмінність різних сценаріїв. На основі стратегічних гіпотез визначаються напрям і пріоритети розвитку, здійснюється ранжування пріоритетів, за результатами якого визначається черговість реалізації різних стратегій, розробляється комплекс відповідних засобів і методів реалізації запланованих напрямків діяльності. При реалізації сценарного підходу до моделювання стратегії важливо відрізняти сценарії і варіанти реалізації стратегії управління.
Так, наприклад, різноманітні варіанти реалізації стратегії розвитку підприємства ідентифікуються кількісним вимірником, таким як показники та коефіцієнти, що характеризують ціноутворення; взаємодію промислового підприємства з ринком виробничих ресурсів, грошей та цінних паперів; інвестиційну діяльність та управління персоналом.
При всій важливості цих інструментів необхідно зауважити, що з їх допомогою можна виділити та зіставити варіанти, які базуються на подібних умовах функціонування та тих, що мають подібний характер використовуваних ресурсів і отримуваних результатів як економічного, так і соціального характеру.
Таким чином, кожен сценарій може мати декілька варіантів, що не суперечать один одному.
Беручи до уваги зазначені вище аспекти, сформулюємо загальну ідею підходу до моделювання стратегії розвитку. В основі запропонованого підходу лежить попереднє визначення середовища параметрів, що характеризують систему підприємства.
Виробнича система великого промислового підприємства ВАТ «КСЗ» є складною ймовірнісною системою, безпосередній вплив на діяльність якої здійснює велика кількість зовнішніх і внутрішніх факторів. При цьому досить складно спрогнозувати розвиток такої системи в різних ситуаціях і врахувати можливі ризики. Тому порядок і вимоги, необхідні для якісного моделювання стратегії розвитку підприємства, приводять до необхідності побудови економіко "виробничої моделі підприємства, в основу якої повинні бути покладені принципи оптимальності і пріоритетного розвитку (функціонування) системи в різних ринкових і виробничих ситуаціях.
При побудові моделі одним із найважливіших завдань є вибір показників, що характеризують діяльність підприємства, а також виявлення внутрішніх та зовнішніх факторів, ступеня їх впливу і граничних значень у різних виробничих процесах та ситуаціях.
Виходячи з етапів механізму розроблення сценаріїв розвитку підприємства, спробуємо формалізувати даний процес з точки зору економіко — математичного моделювання. На першому етапі проводиться установка кордонів предмета дослідження та його структурування, а також визначення показників, що характеризують основні виробничі напрямки підприємства.
На наступному етапі розроблення сценаріїв розвитку підприємства необхідно визначити три групи показників стратегічного розвитку ВАТ «КСЗ».
До першої групи відносять показники економічного зростання ВАТ «КСЗ»:
- темп приросту реалізованої продукції;
- темп приросту доданої вартості;
- темп приросту власного капіталу.
До другої групи показників стійкості входять:
- коефіцієнт загальної ліквідності;
- коефіцієнт маневреності;
- коефіцієнт платоспроможності;
- коефіцієнт оборотності.
Третю групу показників економічної ефективності складають:
- показник загальної рентабельності виробництва;
- показник рентабельності власного капіталу;
- показник фондовіддачі;
- показник оберненості запасів.
Таким чином, на основі перерахованих вище показників та коефіцієнтів проводиться розрахунок трьох інтегральних оцінок, на підставі яких далі буде складена матриця сценаріїв стратегічного розвитку.
Пропонуємо виділяти такі види оцінок: оцінка росту Y; оцінка стійкості X; оцінка економічної ефективності Z.
При цьому кожна із трьох оцінок буде визначатися таким чином:
П
Х = £ а - Хі,
І=1 т
Г = £Ьі • (4.5)
І=1
І
2 =Е с* ' ^ ’
*=1
Де X, Y>Z — відповідно оцінки стійкості, зростання та економічної ефективності; xi, yj, zk — показники і коефіцієнти відповідних груп стійкості, зростання та економічної ефективності; аі, Ь, Ск — критерії значущості відповідних коефіцієнтів всередині групи, при цьому:
Xіа =ХЬ =Х°і =1 (4.6)
І=1 І=1 к=
Де п, т, 1 — кількість оцінок всередині відповідної групи.
Перш за все, визначаємо групи показників та коефіцієнтів
Стратегічного розвитку аналізованого підприємства та визначаємо кордони, спираючись на оцінки зростання, стійкості та економічної ефективності головних конкурентів галузі. Розраховані три сценарії стратегічного розвитку ВАТ «КСЗ» зводимо в таблицю 4.8.
Таблиця 4.8. Сценарії розвитку ВАТ «КСЗ» на 2013 рік на основі оцінок критеріїв значимості
|
Продовження таблиці 4.8
|
На наступному етапі проеціюємо стратегію розвитку ВАТ «КЗС» за трьома сценаріями на матрицю сценаріїв стратегічного розвитку підприємства таким чином, щоб стратегія розвитку являла собою траєкторію з одного квадрата в інший більш вищого ступеня (рис. 4.7).
Отриманий ламаний вектор (Аі, Ві, Сі) проеціюємо його назад відносно наших оцінок за групами показників, тобто перехід до подання сценарію у вигляді змістовного опису.
Спрогнозуємо основні техніко‘економічні показники діяльності ВАТ «КСЗ» на 2013 р. та отримані дані зведемо у таблицю 4.9.
Найбільш ефективною стратегією розвитку ВАТ «КСЗ» є стратегія за сценарієм «ІІІ», що знаходиться в рамках Yз, Х2, Z2. Саме у цьому квадраті підприємство досягне найбільших результатів зростання, стійкості та економічної ефективності порівняно з основними конкурентами металургійної галузі.
Рис. 4. 7 Модель матриці сценаріїв стратегічного розвитку ВАТ «КСЗ» на 2013 рік |
Таблиця 4.9. Прогнозні величини основних показників діяльності ВАТ «КСЗ» на 2013 р. у рамках моделі матриці сценаріїв
|
Аналізуючи обраний сценарій стратегічного розвитку аналізованого підприємства, необхідно зазначити, що ВАТ «КСЗ» треба більш уваги приділяти оновленню та переозброєнню основних засобів, що приведе до збільшення виробничих потужностей, тим самим до зростання обсягів виробництва та якості продукції. Наступними кроками будуть збільшення обсягів реалізованої продукції та збільшення відносної частки ринку металургійної галузі.
Треба зауважити, що відмітною особливістю методу сценаріїв є багатоваріантність, тобто розгляд декількох альтернативних варіантів можливого розвитку підприємства. Групуючи обрані стратегії в класи, можна визначити оптимальну стратегію впливу на ситуацію. Розроблений широкий спектр можливих альтернативних варіантів розвитку підприємства дозволяє більш повно визначити критичні ситуації для ухвалення рішень, а також визначити можливі наслідки пропонованих альтернативних варіантів стратегій з метою їх зіставлення та вибору найбільш ефективної. Якісно розроблений прогноз, що періодично актуалізується, є при цьому невід’ємною складовою процесу розроблення та ухвалення важливих управлінських рішень.
Таким чином, застосування сценарного підходу в процесі моделювання процесів розроблення та планування стратегії розвитку ВАТ «КСЗ» спроможне суттєво підвищити ефективність стратегії розвитку, яка розробляється, що, у свою чергу, приведе до закріплення конкурентних позицій підприємства на ринку металургійної галузі.