ШЛЯХИ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ІНВЕСТИЦІЙНОЇ ПОЛІТИКИ В ХАРЧОВІЙ ПРОМИСЛОВОСТІ УКРАЇНИ
Н. В. Мельник, аспірантка
Одеський національний економічний університет, м. Одеса
Активізація інвестиційної діяльності є вирішальною ланкою економічної політики держави, оскільки на її основі можна реально здійснити структурну перебудову вітчизняної економіки. Інвестиційні процеси в країні, як і у будь-якій іншій трансформаційній економіці, відбуваються за участю багатьох складових, взаємопов’язаних державних і недержавних, фінансових та не фінансових інституцій, методів, засобів та інструментів.
Для економіки України протягом тривалого часу був характерним період зниження обсягу інвестицій, що стало причиною посилення тенденцій для фізичного старіння основних засобів та уповільнення темпів відтворювальних процесів у промисловості, в тому числі і в харчовій. Це стало причиною втрати конкурентоспроможності підприємствами галузі та наповнення ринку харчових продуктів товарами іноземних товаровиробників. Така тенденція зберігалась протягом 1990-х рр. і лише починаючи з 1997 р. стали відбуватись позитивні зміни: поступове нарощування інвестицій, зміна їх структури. Але темпи нарощування інвестицій і зараз залишаються недостатніми.
Останнім часом в Україні дещо зменшилися обсяги інвестицій в різні галузі харчової промисловості, що проявилось у зниженні введення в дію їх потужностей [1, с.112] (табл.1). Згідно даним табл., це стосується, в першу чергу, потужностей м'ясної і молочної галузей. Інвестиції переважно спрямовуються на пускові та важливіші об'єкти, будівельна готовність яких перевищує 70 %.
Враховуючи умови, що сталися в країні з фінансування капітального будівництва та з метою забезпечення розвитку вітчизняної економіки Уряд України постійно проводить роботу по заохоченню іноземних інвесторів. За даними Державної служби статистики України загальний обсяг прямих іноземних інвестицій на 01.01.2012 р. становив 49362,3 млн. дол., в тому числі в промисловість 15238,6 млн. дол. або 30,9 %, [1, а146]. Найбільші обсяги іноземних інвестицій надійшли з Кіпру (12645,5 млн. дол.), Німеччини (7386,4 млн. дол.),
Нідерландів (4822,8 млн. дол.), Росії (3594,5 млн. дол.), Австрії (3423,1 млн. дол.) [1, с.145].
Таблиця 1
Введення в дію окремих потужностей харчової промисловості України
|
Сучасний стан інвестиційного клімату в Україні характеризується низькою ефективністю традиційних ринкових джерел фінансових коштів, зростанням комерційних ризиків при здійсненні капіталовкладень у реальне виробництво, відсутністю державної мотиваційної складової інноваційно-інвестиційної політики, спрямованої на підвищення активності учасників інвестиційного процесу, слабкістю державної регуляторної політики інвестиційної діяльності промислових підприємств, що проявляється у високому ступені корумпованості, нестабільності законодавчої влади, недостатності державних фінансових та юридичних гарантій. Саме не- вирішеність цих проблем стала причиною пошуку підприємствами самостійних шляхів щодо забезпечення потреб здійснення відтво - рювальних процесів у виробництві, вкладанням коштів у проекти з незначним терміном повернення інвестицій, які забезпечують короткострокову прибутковість.
Визначаючи шляхи підвищення ефективності інвестиційної політики в харчовій промисловості, слід ураховувати той факт, що дана галузь тісно взаємодіє з іншими галузями і регіонами, розташованими на всій території України. Тому розглядаючи вказану
Проблему комплексно, треба, перш за все, виходити із загальнодержавних інтересів і підходів.
На нашу думку, органами виконавчої влади країни із залученням учених і експертів необхідно розробити пакет законопроектів, метою яких є підвищення інвестиційної активності в реальному секторі економіки, в тому числі і в харчовій промисловості. Головною метою даного пакету стимулюючих заходів є прискорення процесів модернізації, реструктуризації та перепрофілювання підприємств, будівництво нових виробництв на основі сучасних, у тому числі і енергозберігаючих екологічно чистих і наукоємних технологій. Окрім того, слід більше уваги приділити подальшому розвитку транспортної та загальної ринкової інфраструктури України.
Найважливішим результатом реалізації вказаних заходів є створення не просто нових робочих місць, а, в першу чергу, висо - котехнологічних і високооплачуваних робочих місць. Пакетом законопроектів повинен бути передбачений у найближчі роки введення на всій території України спеціальний режим інвестиційної діяльності, який покликаний стимулювати розвиток пріоритетних для нашої країни галузей економіки і, в першу чергу, харчової промисловості. У рамках даного режиму слід увести звільнення в найближчі роки від оподаткування прибутку, отриманого від реалізації інвестиційних проектів на новостворених підприємствах, а також на діючих підприємствах, на яких відбулася реструктуризація або модернізація, тільки в частині, отриманої від освоєння цих інвестицій. А в подальші роки пропонується з таких інвестиційних проектів вже стягувати податок на прибуток у розмірі до 8 %. В той же час прибуток, отриманий в результаті інших господарських операцій і не пов'язаний з зареєстрованими інвестиційними проектами, оподатковувати на загальних засадах. Кошти, звільнені від сплати податку на прибуток, зможуть направлятися на розширення виробництва, переоснащення матеріально-технічної бази підприємств, впровадження нових технологій або на погашення кредитів. Пропонується також надати можливість таким підприємствам при ввезенні на територію країни обладнання та комплектуючих (при відсутності вітчизняних аналогів), призначених для створення нового або реконструкції існуючого виробництва, розраховуватися з податку на додану вартість податковими векселями. Додатково пропонується звільнити операції з імпорту цього обладнання від ввізного мита. У випадку, якщо інвестор не буде дотримуватися умови інве-
147
Стиційного проекту і допустить, наприклад, нецільове використання цього обладнання, то державну реєстрацію проекту слід скасувати і всі нараховані податки в межах наданих йому пільг стягнути. Пакет документів, який необхідно розробити, повинен містити обов'язкові умови для отримання преференцій з оподаткування та митного регулювання - встановлений мінімальний рівень сум вкладення капіталу в реалізацію інвестиційних проектів і кількості створених при цьому робочих місць з диференціацією по категоріях підприємств. Це надасть можливість користуватися пільгами не тільки великим, але також середнім і малим підприємствам. Як зазначив А. П. Клюєв, незважаючи на труднощі в світовій економіці, приплив прямих іноземних інвестицій в Україну в порівнянні з 2011 р. збільшується: за перший квартал 2012 р. надійшло понад 30 % усього річного обсягу 2011 р. Однак, це ще явно недостатньо для прискореного розвитку країни. Незважаючи на те, що економічна ситуація України виглядає сьогодні непогано на тлі низки інших держав, темпи розвитку і модернізації промисловості і сільського господарства повинні бути значно вищі. Капітальні інвестиції в першому кварталі поточного року зросли на 23 % порівняно з відповідним періодом минулого року і перевищили 48 млрд. грн. До того ж в першому кварталі 2012 р. капітальні інвестиції на 67 % становили кошти самих підприємств, а кошти бюджетів всіх рівнів
- менше 4 % [2].
Слід мати на увазі, що за останні роки значно скоротилась питома вага в обсязі інвестицій у виробництво позикових коштів. Саме тому необхідно терміново вдосконалити механізми державного стимулювання інвестиційної діяльності. Як приклад можна розглядати Китай, який, сполучаючи комплекс інвестиційних стимулів, ефективну промислову і науково-технологічну політику, до - сяг високих темпів зростання власної економіки протягом багатьох років.