Структура рннку і умовн досконалої конкуренції
Умови взаємодії учасників та ціноутворення на ринках залежать від ринкової структури. Для визначення різних типів ринкових структур використовують терміни, утворені від слів грецького походження, що характеризують належність суб’єктів до однієї із двох сторін ринку — до продавців чи до покупців — роїео (продаю) і psoneо (купую) та їх кількість — mono (один), oligos (нечисленний) і poly (багато). Комбінуючи їх, можна отримати найзагальні - шу і просту класифікацію типів ринкових структур: досконала конкуренція, монополістична конкуренція, олігополія, монополія.
Належність до певного типу ринкової структури визначається такими характеристиками:
♦ частка кожного з учасників у ринковому обсязі попиту або пропозиції;
♦ступінь однорідності продукції на ринку;
♦можливість входження нових фірм на ринок та виходу з ринку;
♦ умови взаємодії продавців між собою та покупців між собою, можливість змови учасників;
♦ можливість отримання потрібної інформації для визначення поведінки на ринку.
Проте не слід вважати, що в реальному житті існують лише названі типи ринку. Насправді їх безліч. В економічній теорії розглядають не реально функціонуючі ринки, а їх «чисті форми», ідеальні моделі. Сукупність цих моделей створює теоретичний інструментарій для аналізу конкретних реальних ринків і розроблення заходів щодо їх регулювання чи дерегулювання.
Важливо зазначити, що поняття «ринок» та «галузь», хоча й. дуже близькі, проте не ідентичні. Якщо ринки об’єднують продав - л
13 |
•ТР* •'ТГ'* •"ЗГ* •'ТГ* •'ТГ'* •''ЗР* •'ТГ'- •"Зр* •'V* •‘‘ЗГ’* •"ЗР* •ТГ* •'Vs* •"'ЗР* •"ЗР* *TS* •'V* •''ЗР*
ців і покупців товарів, що є близькими субститутами під кутом зору їх покупців, то галузі об’єднують продавців (виробників) товарів, що є близькими субститутами у виробництві. Для аналізу цін і обсягів виробництва певного товару зручно розглядати ринок певного товару, а для вивчення умов та можливостей входження на цей ринок і виходу з нього — досліджувати галузь.
Розглянемо, як функціонує ринок досконалої конкуренції.
В економічній теорії досконалою конкуренцією називають таку форму організації ринку, за якої неможливе будь-яке суперництво як між продавцями, так і між покупцями. Отже, теоретичне поняття досконалої конкуренції є фактично запереченням звичайного для ділової практики та повсякденного життя розуміння конкуренції як гострого суперництва економічних суб’єктів.
Модель досконалої конкуренції ґрунтується на певних умовах щодо організації ринку.
1. Велика кількість покупців і продавців на ринку. Це означає, що обсяги попиту і пропозиції навіть найбільших покупців і продавців дуже незначні щодо масштабів ринку. Тут «дуже незначні» означає, що зміна обсягів попиту і пропозиції окремих суб’єктів у межах короткострокового періоду (тобто за незмінної потужності підприємства та незмінних смаків і переваг споживачів) не впливають на ринкову ціну продукції. Вона визначається лише сукупністю всіх продавців та покупців — є колективним результатом ринкових відносин.
Велика кількість суб’єктів ринку передбачає відсутність формальних чи неформальних угод (змови) між ними з метою досягнення монопольних переваг на ринку.
2. Однорідність продукції означає, що всі її одиниці абсолютно однакові в уявленні покупців і у них немає можливості розпізнавати, ким саме вироблена та чи інша одиниця. Тобто продукти різних підприємств абсолютно взаємозамінні, й їх крива байдужості має для кожного покупця форму прямої.
Розділ 1 |
Сукупність усіх підприємств, що виробляють будь-який однорідний продукт, утворює галузь. Однорідним продуктом можуть бути, наприклад, звичайні акції певної корпорації, що перебувають в обігу на вторинному фондовому ринку. Кожна із них абсолютно ідентична будь-якій іншій, і покупцеві байдуже, хто саме продає ту чи іншу акцію, якщо її ціна не відрізняється від ринкової. Однорідними є також стандартизовані товари, які продають на спеціалізованих товарних біржах. Це зазвичай різні види сировинних товарів (бавовна, пшениця, кава, нафта певних сортів) або напівфабрикати (сталь, алюміній, золото тощо).
Однакову продукцію не вважають однорідною, якщо її виробники можуть легко розпізнаватися покупцями за виробленою чи торговою маркою, фірмовим знаком або іншими характерними особливостями, якщо, звичайно, покупці надають їм істотного
Значення. Отже, анонімність продавців разом з анонімністю покупців роблять ринок досконалої конкуренції повністю знеособленим.
3. Вільне входження на ринок і вихід з нього, Всі покупці та продавці мають повну свободу входження в галузь (на ринок) і виходу з неї (виходу з ринку). Це означає, що підприємства вільно можуть почати виробництво певної продукції, продовжити чи припинити його, якщо вважатимуть за доцільне. Аналогічно покупці вільно можуть купувати товар у будь-якій кількості, збільшити, скоротити або зовсім припинити його придбання. Немає ніяких легальних чи фінансових перешкод до входження в галузь. Немає, наприклад, патентів чи ліцензій, які забезпечують переважні права на виробництво певної продукції. Входження у галузь (і вихід з неї) не потребують істотних початкових (відповідно, ліквідаційних) витрат. Економія від масштабу підприємств, що функціонують у галузі, не настільки велика, щоб обмежити входження у галузь нових підприємств.
Крім того, ніхто не зобов’язаний залишатися в галузі, якщо це не відповідає його бажанням. Немає державного втручання в організацію ринку (субсидії та податкові пільги, квоти й інші форми впливу на попит і пропозицію).
Свобода входження і виходу передбачає також абсолютну мобільність покупців і продавців усередині ринку, немає будь-яких форм закріплення покупців до продавців. Вона забезпечується мобільністю виробничих ресурсів, вільним їх переливанням з однієї галузі до іншої, туди, де їх альтернативна вартість вища. Це, зокрема, означає, що працівники можуть вільно мігрувати як між галузями, так і між професіями. Пропозиція сировини та інших виробничих ресурсів не монополізована.
4. Повна інформованість учасників ринку. Суб’єкти ринку (покупці, продавці, власники чинників виробництва) володіють абсолютним знанням усіх параметрів ринку. Інформація розповсюджується миттєво, і нічого їм не коштує. На цьому припущенні й ґрунтується так званий закон єдиної ціни, згідно з яким на досконало конкурентному ринку всякий товар продається за єдиною ринковою ціною.
15 |
Перехресна еластичність попиту за ціною (в межах однорідної продукції) наближається до безмежності для будь-якої пари продавців. І тому той з них, хто намагається підняти ціну вище від звичайного ринкового рівня, відразу ж залишається без покупців, які звертатимуться до інших продавців. Проблема в тому, звідки знатимуть покупці про наявність дешевих джерел постачання (продавців) і де вони розташовані. Сутність припущення про абєо - лютну інформованість полягає в тому, що суб’єкти ринку наперед володіють інформацією про розподіл цін серед продавців і перехід * від одного до іншого нічого не коштує. ,
•"Зр* •"зр* •'•у*1* •«•'зр* •-зр« •'“зр* •"'зр* •'7Р* ••■‘зр* •'ТР* •'"зр* •"‘Зр* •"‘зр* •"‘Зр* •"‘Зр* •"'зр* •"'зр* •-'зр* •"■у** •"•у*
Однак такого апріорного знання не існує. Інформація дефіцитна, її отримання, переробка та використання потребують часу, сил і грошей.
Порушення будь-якої з цих умов призводить до ринку з недосконалою конкуренцією. Зауважимо, що реальних ринків, де одночасно в повному обсязі виконують усі ці умови, не існує. По суті, йдеться про ідеальну модель ринку, своєрідний еталон, відхилення від якого можуть призвести до втрат для суспільства. Серед існуючих ринків до умов досконалої конкуренції наближаються, наприклад, деякі ринки сільськогосподарської продукції.