Суть конкуренції та її роль у міжнародній конкуренції
Конкуренція в широкому розумінні - “суперництво, протиборство” в будь-якій сфері діяльності між фізичними та юридичними особами або конкурентами, які зацікавлені в перемозі над суперниками при досягненні однакових цілей.
З точки зору підприємства такою метою в конкурентній боротьбі є максимізація прибутку за рахунок завоювання переваг у споживачів.
У середині ХХ ст. визначилось загальне уявлення в економічній теорії про рушійні сили конкуренції. Це визначилось в чотирьох формах конкурентної боротьби:
1) досконала;
2) монопольна;
3) монополістична;
4) олігополістична.
Чиста конкуренція існує при наявності досить великої кількості підприємств, які реалізують стандартизовану продукцію, контроль над цінами відсутній, дуже еластичний попит, нецінові методи конкуренції не практикуються, відсутні перешкоди для організації бізнесу.
Монополістична конкуренція існує при наявності великої кількості підприємств, які реалізують диференційовану продукцію, при цьому діапазон контролю цін вузький, еластичний попит, використовуються нецінові методи конкуренції, вхідний бар’єр у галузь незначний.
Олігополістична конкуренція існує при наявності невеликої кількості підприємств, діапазон контролю цін залежить від рівня узгодженості дій підприємств, переважає нецінова конкуренція, наявні суттєві перешкоди для організації бізнесу.
Чиста монополія - наявність одного підприємства, яке виробляє унікальну продукцію і не має ефективних замінників, контроль над цінами значний, попит нееластичний, вхід у галузь для інших фірм заблокований.
Міжнародна конкурентоспроможність. У глобальній економіці фірми конкурують на ринках третіх країн. Для фірми, що виробляє продукцію на продаж, бути конкурентоспроможною на міжнародному ринку, означає, що її продукція реалізується краще і в більших обсягах, ніж продукція конкурента.
Міжнародна конкуренція стосується долі конкретних фірм або підприємств. Вони повинні конкурувати з іншими вітчизняними фірмами за фактори виробництва так само, як із іноземними фірмами, які виробляють конкурентну продукцію.