Запрошуємо розробників корисного устаткування до співпраці

Сутність та типи франшизи

Одним із способів започаткувати свою справу є використання механізму франзайзингу - вкласти капітал у франшизу, тобто ліцензію, яка дає можливість використати торгову марку відомої компанії і продавати її товари або послуги в певному регіоні. За це право держатель франшизи (ліцензіат), як правило власник дрібної фірми, платить компанії, що надає франшизу (ліцензіару), первинний внесок, а згодом вносить і щомісячну плату.

За останні десятиріччя в країнах з розвинутою ринковою економікою значного розповсюдження набув продаж товарів, услуг та технологій на умовах франчайзингу (franchising).

Франчайзинг - Надання права на виробництво та збут продукції (здійснення послуг), а також практичної допомоги в справі організації бізнесу. Франчайзинг як особлива форма господарювання полягає в тому, що незалежна фірма (франчайзодавець), яка виробляє продукцію (надає послуги) передає право використовувати свій товарний знак іншому підприємству (франчайзоотримувачу) в обмін на зобов'язання виготовляти або продавати продукцію незалежної фірми (надавати такі самі послуги). За право господарювати від імені і під торговельною маркою франчайзодавця, франчайзоотримувач виплачує певний відсоток від свого доходу як матеріальну (грошову) винагороду.

ФРаншиза – (франц. пільга) – право на проведення франчайзингу, тобто на створення комерційного підприємства, яке продає продукцію більш розвинутого партнеру.

ФРаншиза – Пакет прав, які охоплюють права інтелектуальної власності на один або декілька товарних знаків, фірмових найменувань, промислових зразків, технологію ноу-хау.

Франшиза стала важливим чинником американської економіки, завдяки мобільністі та пристосованості до вимог ринку. При застосуванні механізму франчайзингу споживачі купують будинки у агентів, що отримали ліцензію по продажу нерухомості, роблять зачіски в ліцензійних салонах краси, їздять на автомобілях, куплених у ліцензіатів, їдять продукти харчування, що продають також держателі ліцензій "Макдоналдс", "Вендіс". Прикладом успішного застосування ведення бізнесу є торгові марки "Піца Хатин" і "Кентуккі Фрайд Чікен". На частку франшиз - доводиться приблизно 1/3 всієї роздрібної торгівлі Сполучених Штатів, і охоплено 7 млн. людей.

Франшиза — явище, яке виникло в XIX ст., коли компанії "Зінгер" і "Інтернешнл Харвестер", заснували фірми, уповноважені вести операції по продажу продукції. На початку XX ст. компанії "Кока-Кола", "Дженерал Моторз", "Метрополітен" використали франшизу для поширення і продажу своїх товарів і послуг. Справжній почався в кінці 50-х років з появою готелів і мотелів "Холідей Інн" і закусочних "Баскин — Роббінс" і "Даккин Донатс".

Компанії “Кока-кола” та “Севенап” мають можливість виробляти концентрований сироп та поставляти місцевим заводам, які спеціалізуються по розливу фірмових напоїв. Власники місцевих заводів становляться хазяївами місцевих роздрібних продажів.

В Росії прикладом застосування франчайзингу є діяльність науково-виробничого підприємства “Дока” в м. Тольятті, президентом якого є Володимир Довгань. Фірма “Дока” є піонером франчайзингу в Росії при реалізації широкомастабних проектів “Докка-піцца” та “Докка-хліб”: персонал навчається в спеціалізованому навчальному центрі, де передаються технології виготовлення піци та хлібу, рецепти пригтування, розробляються економічні показники обгрунтування діяльності, прибутковості, забезпечуються упаковкою, рекомендацію по фірмовому стилю.

Платежі, що платить ліцензіари франчайзору, бувають трьох видів:

- первісний платіж - "вхідний квиток", який називають покупкою франшизи.

- періодичні плати, звичайно щомісячні.

- плати на рекламний і маркетинговий бюджет.

Суми платежів залежать від напрямку франчайзинга. Первісна плата складає близько 10% від обсягу початкових інвестицій. За ці гроші ліцензіар одержує право користуватися ім'ям (брендом, товарним знаком) франчайзора.

Щомісячний платіж встановлюється у відсотках від обсягу продажів. У середньому 4%-7%. Можливо і встановлення мінімальної суми щомісячного платежу. Внесок у маркетинговий і рекламний бюджет звичайно складає 1,2%-3% від обсягу продажів.

Типи франшиз

Найбільш поширеною категорією франшизи являється франшиза Бізнес-формату (business – format) або ділового формату, довгострокові ділові відносини, які включають не тільки товари, послуги та товарні знаки, також бізнес-формат в цілому – стратегію і план збуту, інструкції по експлуатації і стандарти, контроль якості.

В залежності від ділового формату фораншизит поділяються на три типи:

- франшизи на переробку (виробництво, від англ. processing franchising);

- франшиза на послуги - (сервіс, від англ. service franchising);

- франшизи на оптову торгівлю (розподіл, від англ. distribution franchising);

Франшиза на переробку передбачає постачання франчайзером виробнику інгрідієнтів або забезпечує технічною документацією франчайзі, надає повноваги на виробництво і продаж продукції з товарним знаком франчайзера, повну інформацію по збуту, оптової продажі та обслуговуванню товарів. Прикладом застосування є ресторани та підприємства швидкого обслуговування.

Франшиза на послуги - франчайзер розробляє систему послуг, які за умовами договору франчайзі повинен надавати споживачам. Прикладом є франшиза на послуги по технічному обслуговуванню та ремонту автомобілей, обслуговування по кредитним карткам.

Франшиза на оптову торгівлю – франчайзер виробляє товари та здійснює гуртовий продаж франчайзі. Франчайзі продають продукцію з товарним знаком франчайзера на своїх географічних територіях. Прикладом є косметика, побутова електроніка.

Додати коментар

Реквізити Майстерні своєї справи

Адреса і телефони:

Україна, Кіровоградська обл., м. Олександрія, вул. Куколівське шосе 5/1А,
тел./факс +38 (05235) 7 41 13,
+380 (68) 408 39 56 — будівельне обладнання, шлакоблочні вібропреси
+380 (50) 984 5 684 — будівельне обладнання, шлакоблочні вібропреси
+380 (67) 561 22 71 — решта обладнання
ICQ: 491675177
e-mail: msd@inbox.ru