Сутність, завдання Та основне призначення бізнес-плану
Сьогодні словосполучення «бізнес- план» є чи не найпопулярнішим серед економістів, підприємців і бізнесменів. Що ж таке бізнес-план? Для кого його складають? Для чого його складають? Ось основні запитання, на які певного мірою буде дано відповідь у цьому розділі.
В американських виданнях з бізнес- планування бізнес-план розглядається в основному як інструмент управління, який передбачає плани керуючого господарством на майбутнє та шляхи їх реалізації. Так, координатор російсько-амери - канського проекту приватизації фермерських господарств Б. Білер у книзі «Планирование в сельском хозяйстве: практическое руководство по бизнес-планиро - ванию» зазначає, що бізнес-план — це документ, який складає нинішній або майбутній власник (керуючий підприємством), що докладно обумовлює основи бізнесу, вид продукції або послуг, коло споживачів, конкуренцію, тіш виробництва і систему збуту, а також менеджмент, фінансування та інші значущі аспекти існуючого або майбутнього підприємства. По суті, саме цим визначенням розкривається зміст бізнес-плану.
Проте найважливішим, на нашу думку, є визначення бізнес-плану за Марковою, яка наголошує, що бізнес-план — це до - * кладний, чітко структурований і ретельно *
SHAPE \* MERGEFORMAT
235 |
•ТР'* •ТГ* •'V'* •'ТР* •'V* •‘V* •‘V* •ЧР* •'V'* •'V'* •Чр# •тг* •ЧК*"* •"ІГ* •‘‘ЗР* •'Т'*
Підготовлений документ, який описує, до чого прагне фірма, як вона збирається досягти поставленої мети і який матиме вигляд після її досягнення. Це зручна, загальноприйнята форма ознайомлення постійних інвесторів з проектом, в якому їм пропонується взяти участь.
Відповіддю на запитання «Для чого потрібно складати бізнес - план?» є дві найважливіші причини для підготовки бізнес-плану:
1)щоб переконати сторонніх інвесторів у доцільності вкладення грошей у вага бізнес або надання кредиту;
2)щоб допомагати зберігати обраний курс і не давати змоги випадковим обставинам відхилити вас від обраної мети.
У другому випадку план виступає як «дороговказ» бізнесу.
Роль планування і прогнозування в бізнесі країн ринкової економіки величезна. Планування майбутнього зростання — це одне
З питань: наскільки формалізованим має бути планування в бізнесі? У будь-якому бізнесі має бути певний план, навіть якщо це тільки абстрактна послідовність дій або просто результат, який можна очікувати за прогнозами руху готівки, що складають для банківського менеджера.
Отже, в бізнесі існують різні типи планів і різні рівні процесів планування:
♦ бізнес-план, який, зокрема, регламентує залучення засобів зі сторони;
♦ внутрішньофірмовий (корпоративний) план, в якому викладають стратегію, плани й очікувані фінансові результати (складають зазвичай для внутрішнього користування);
♦ план маркетингу — для визначення потреб торгівлі й маркетингу;
♦ операційні плани і плани з підготовки кадрів для роботи на підприємстві.
Бізнес-план покликаний відповісти на три ключових запитання:
1.Де тепер знаходиться фірма?
2.Куди рухається фірма (бізнес)?
3.Як ми прийдемо туди?
Якщо відповідь на перше запитання передбачає поточний стан фірми, на друге — бажаний її стан, то третє — свідчить про найефективніший шлях бізнесу.
Розділ 9 |
Отже, бізнес-план має показати, як ефективно перейти із нинішнього стану в бажаний, відобразити як поточні завдання, так і завдання на середню та довготермінову перспективу. Бізнес-план складають за таких ситуацій:
1) фірмі потрібний капітал для подальшого розвитку;
2) створюється нова фірма або змінюється власник;
3) у разі реконструкції, придбання обладнання, переходу на випуск нової продукції тощо;
Л 4) для аналізу діяльності, якщо істотно змінюється оточення.
Як засвідчує практика закордонного бізнесу, в бізнес-плані зацікавлені менеджери, власники і кредитори. Менеджери — це по суті творці і виконавці бізнес-плану. Власники зацікавлені в складанні бізнес-плану під кутом зору перспектив фірми. В малому бізнесі менеджер одночасно може бути власником, тобто виступати творцем бізнес-плану, його виконавцем і контролюючим органом.
Кредитори розглядають бізнес-план як додаткове джерело інформації за умов прийняття рішення про виділення кредитів.
Для всіх менеджерів, власників і кредиторів є спільні вигоди складання бізнес-плану:
1) оцінювання можливостей проекту або фірми;
2) встановлення мети діяльності фірми;
3) визначення потрібної суми грошей.
Складання бізнес-плану забезпечує менеджерам отримання таких вигод: з’ясування ідей, створення команди, практику в проведенні аналізу і презентації, допомогу в отриманні грошей.
Кредитори розглядають бізнес-план як джерело інформації, на основі якої вони можуть оцінити ступінь ліквідності та ризику проекту, якість управління.
Отже, бізнес-план — це підсумковий документ, який є результатом великої аналітичної роботи. Він дає змогу:
• усвідомити місце підприємства на ринку;
* проаналізувати перспективи розвитку галузі, ринку, товару (послуги);
* з іншого боку подивитися на діяльність підприємства, його проблеми, перспективи;
♦ водночас зрозуміти й обмеження бізнес-плану.
Проте бізнес-план не є панацеєю від усіх невдач, не може дати
Відповіді на всі запитання і проблеми, що виникають перед підприємством, і залежить від кваліфікації людей, які його складають і реалізовуватимуть.