Теорії ефективної конкуренції Й. Шумпетера та Ф. Хаєка
Значний вклад в обґрунтування теоретичної моделі різних форм конкурентної боротьби внесли Й. Шумпетер та Ф. Хаєк. Акцент у трактуванні конкуренції переноситься на аналіз структури ринку та тих умов, що панують на ньому, тобто на структурний підхід.
Шумпетер розвиває функціональний підхід до визначення конкуренції, описуючи роль і функції конкуренції в економіці. Він визначає конкуренцію, як суперництво старого з новим. Нововведення скептично сприймаються ринком, але, якщо їх здійснювати з новаторським підходом, то саме конкуренція виштовхує з ринку старі підприємства. Концепція ефективної конкуренції, на основі інновацій Й. Шумпетера, лежить в основі еволюційної теорії. Він довів, що ефективна конкуренція можлива лише за умови динамічної економіки, яка ґрунтується на поширенні новинок у різних формах. Це виробництво нових товарів, застосування нової технології, техніки, освоєння нових ринків збуту, перехід до раціональніших форм організації і методів управління. Визначальне значення в економіці повинна відігравати не конкуренція цін або якості, а конкуренція нововведень, бо саме інновації і підприємництво є головними чинниками формування конкурентних переваг країн. Технологічно розвинені держави здатні досягнути інноваційних переваг при виході на світовий ринок нових науко - містких товарів. Інновації дають можливість отримувати монопольні прибутки державам.
Як підкреслював лауреат Нобелівської премії в галузі економіки Дж. Р. Хікс “Єдиний метод надати зміст теорії торгівельно-промислового циклу - це зробити головний акцент на пропозиції інвестиційних можливостей, які забезпечуються винаходами і інноваціями”.
Хаєк розглядає конкуренцію з іншої сторони і називає її “процедурою відкриття”. На його думку, тільки завдяки конкуренції, приховане стає явним. Конкуренція відкриває лінію поведінки фірми та її успішність.