Трансформація маркетингу в інформаційній економіці
Характерною рисою сучасного етапу розвитку людськості є впровадження цифрових технологій у використанні інформації та формування за допомогою Інтернету глобального віртуального простору. Сьогодні вирішується завдання засвоєння принципово нового інформаційно відкритого середовища з глобальними комунікаційними можливостями, специфічними економічними відносинами та господарськими зв’язками.
Динамічний розвиток інтернет-економіки глобально впливає на бізнес компаній, успішне існування у віртуальному середовище, має стратегічне значення для їхнього виживання і конкурентоспроможності в майбутньому. Фактично, сучасна економіка та більшість компаній — це гібрид старої і нової Інтернет-економіки. Функціонування в новій реальності визначається значною мірою застосуванням як традиційного маркетингу, так і розробленням специфічних прийомів і засобів роботи так званого інтернет- маркетингу. Вже існуючий досвід діяльності, активне використання інтернет-технологій комерційними підприємствами, державними та некомерційними установами потребує наукового осмислення та трансформації класичної теорії маркетингу та розроблення практичних рекомендацій щодо її здійснення.
Підхід до формування інформаційної або інтернет - маркетингової концепції в діяльності підприємства той самий, що й на більш ранніх етапах розвитку маркетингу при використанні у виробництві нових технологій. Виникаюча в кожній наступній фазі маркетингу революційна технологія сприяє створенню нових ринкових і маркетингових можливостей. Використання їх у діяльності підприємства поступово приводять до іншої філософії маркетингу. У сучасній економіці інтернет-маркетинг стає важливим тоді, коли база, на якій він будується, змінює спосіб дії типового бізнесу й поведінку типового споживача [10, с.41]. Для бізнесу — це ефективне виробництво інформаційних продуктів або то-
Варів з інформаційною складовою і можливості формування якісно інших каналів розподілу й просування. Для споживача інте - рнет-маркетинг формує, як правило, персоніфіковану пропозицію з новими цінностями, статусом і задоволеністю.
У класичній теорії маркетингу Ф. Котлер, Ж. Ландреві, У. Ру - деліус розглядають п’ять концепцій теорії маркетингу: виробничу, товарну, збутову, концепцію маркетингу, концепцію соціально-відповідального маркетингу [10, 12, 20]. Вони аналізують особливості кожної концепції, їх сильні та слабкі сторони, границі та специфіку використання. Подальші тенденції розвитку економіки сприяли виникненню нових концептуальних розробок. Ф. Котлер, К. Л. Келлер обґрунтовують холістичну концепцію маркетингу [11]. Ця концепція передбачає чотири компоненти: маркетинг взаємовідносин, інтегрований маркетинг, внутрішній та соціально-відповідальний маркетинг. Однак вважається, що вона значною мірою узагальнює попередні тенденції розвитку маркетингу, але не спрямована на майбутнє.
У новій економіці в умовах широкого використання інформаційних технологій та віртуального середовища інші чинники та засоби впливають на ефективність маркетингової діяльності підприємства. Поширеність Інтернету, його специфічні властивості, рівень та динаміка розвитку інформаційних технологій призвели до того, що саме інформаційні технології нині значною мірою впливають на всі складові підсистеми маркетингу. Саме вони надають нові можливості та нові загрози. Визріла необхідність в теоретичній систематизації накопиченого досвіду та розробленні відповідної сучасним реаліям концепції маркетингу.
Відтак, основною метою даного дослідження є обґрунтування інформаційної концепції маркетингу, що відповідає сучасним реаліям — глибокому та всебічному проникненню інформаційних технологій у діяльність учасників ринку в специфічних умовах інтеграції реальної дійсності та інтернет-середовища.
Автором пропонується інформаційна концепція маркетингу — філософія бізнесу, орієнтована на часткове або повне функціонування в інтернет-середовищі із застосуванням специфічних для віртуального середовища маркетингових стратегій та методів ведення бізнесу для підвищення конкурентоспроможності діяльності. Застосування інформаційної концепції маркетингу передбачає широке використання унікальних властивостей інтернет - середовища на всіх етапах маркетингу: маркетинговий аналіз,
Маркетинговий синтез, стратегічний маркетинг, операційний маркетинг, маркетинговий контроль. Крім того, в основі інформаційної концепції повинні бути два принципи: інтегральної взаємодії комплексу маркетингу як у віртуальній, так і в реальній економіці; інтегрального контролю та оцінки ефективності комплексу маркетингу як у віртуальній, так і в реальній економіці.
Інформаційна концепція маркетингу надає маркетинговій діяльності такі основні переваги: глобалізацію та низький поріг входження, зниження витрат компанії, швидку адаптацію до ринкових умов, доступ до безмежних ресурсів інформації та її маркетинговому дослідженню, доступ до платоспроможної і соціально активної аудиторії, зручність для споживачів, інтерактивність спілкування, побудова партнерських відносин компанії зі споживачем та можливість створення персоналізованого маркетингу та інше.
Проте інформаційна концепція накладає на маркетингову діяльність такі обмеження:
1. Збільшення конкуренції. Відсутність кордонів та вихід на світовий віртуальний ринок значно збільшує кількість як споживачів, так і конкурентів. Аналогічно з традиційним бізнесом необхідно конкурувати щодо запропонованих цін та асортименту товарів. Крім того, доступність до широкого контенту на веб-сайті компанії робить її вразливою для конкурентів внаслідок можливості максимально вилучати ділову інформацію.
2. Значних вкладень потребує перше входження в інтернет - бізнес. Разом з тим воно має свої особливості в умовах України, супроводжується великими різноманітними ризиками з високим рівнем невизначеності, тривалим періодом повернення інвестованого капіталу. Усі відомі приклади успішного ведення у віртуальній економіці стосуються великих комерційних підприємств, як правило гібридних (тобто таких, що працюють як у реальній, так і у віртуальній економіці) із хорошим фінансуванням веб - проектів. Численні дані свідчать, що сьогодні, в умовах економічного спаду, малі підприємства та торговельні організації не витримують довготривалих первісних витрат.
3. Зберігаються мовні кордони. Незважаючи на спробу використання on-line перекладачів, залишається проблема отримання інформації та спілкування між людьми, які розмовляють різними мовами, надають текстову інформацію за допомогою різних сема-
Нтичних систем. Нині головною мовою Інтернет є англійська мова, другою — китайська, а третьою — іспанська мова.
4. Продукція, яку споживачі не бажають придбати за допомогою Інтернет. До таких товарів належать, наприклад, нестандар - тизовані продукти харчування, дорогі меблі, взуття, ювелірні вироби. Це категорії товарів, для яких найважливішими споживчими властивостями є смак, аромат, смакові та індивідуальні характеристики та ін. Крім того, існує категорія покупців, для яких важлива особиста присутність при виборі матеріального товару, можливість шопінгу, позитивний психологічний настрій та ін.
5. Проблеми виконання замовлень. Для багатьох компаній у напружені періоди закупівель виникають такі проблеми, як затримка доставки продукції, переплутані товари та адреси, вихід з ладу веб-сайтів через перевантаження при різкому збільшенні відвідуваності.
6. Небезпечність, шахрайство та конфіденційність продовжує залишатися основною проблемою і для індивідуальних, і для корпоративних користувачів. Так, 95% американських користувачів неохоче розкривають номери своїх кредитних карток в Інтернеті, оскільки небезпека крадіжок грошей з рахунку залишається достатньо високою.
7. Авторські права і стандартизація. Це є найбільш актуальною проблемою. Вона пов'язана з цифровою природою інформації та інформаційних продуктів, які легко копіювати. З іншого боку, майбутнє мережі Інтернет пов'язано з розробленням і впровадженням певних стандартів з метою створення стабільної інфраструктури, яка б зробила комп'ютерну мережу надійнішою, доступнішою для користувача.
Розглянуті властивості Інтернету створюють специфічне, відмінне від реальної, макромаркетингове середовище, в якому традиційні фактори відсутні або значно трансформуються (табл. 12.1).
Фактори мікро - та макромаркетингового інтернет - середовища формують специфічні для запропонованої інформаційної концепції маркетингові стратегії. По-перше, це вимога «мережевої готовності підприємства», коли на підприємстві склалися необхідні умови для входження та функціонування у віртуальній економіці. Пропонуються властиві лише інтернет - маркетингу маркетингові стратегії — «нові принципи», «розумне
Експериментування», «стратегія прориву» та «операційні переваги» [27].
Таблиця 12.1. Макромаркетингове середовище в реальній та віртуальній економіці
|
У сфері маркетингових досліджень використовується програмне забезпечення, що дозволяє в режимі реального часу on-line отримувати до 600 показників, які характеризують за поведінкою споживачів; проводити інтерактивні опитування та анкетування, миттєво обробляти за допомогою математичної статистики отримані відомості. Маркетологи мають змогу здійснювати постійні маркетингові дослідження, вивчати цільовий сегмент ринку, аналізувати навігацію на веб-сайті та попит щодо тієї або іншої інформації зі сторінок. Такі можливості дозволяють вести моніторинг становища на ринку, швидко та ефективно реагувати на
Будь-які зміни. У рамках інтернет-маркетингу бурхливо розвивається такий напрям — він має назву веб-аналітика.
Маркетингова товарна політика в інтернет-маркетингу займається формуванням і наданням значного обсягу інформації щодо матеріальних та інформаційних товарів і таким чином ліквідує асиметрію інформації між продавцем та покупцем, що часто спостерігалося в реальній економіці. В індустріальну епоху головним товаром були матеріальні предмети, у постіндустріальну — інформація, ідеї, права, нематеріальні активи [10, 11, 14, 27].
На відміну від матеріальних товарів інформаційні продукти не споживаються, а використовуються — їх не можна «спожити», використовувати без залишку; вони не зникають і фізично не зношуються. Можна визначити такі властивості інформаційних товарів [26, с.100]: 1) можливість тиражування нескінченної кількості разів у малому обсязі простору за малі інтервали часу; фізична незношуваність; 2) збереження товару в продавця після продажу його покупцеві; 3) принципова фізична можливість подальшого тиражування і продажу товару покупцеві; 4) відсутність фізичних перешкод безоплатного присвоєння інформаційних товарів; 5) для одержання благ основним стає не фізичне володіння засобами виробництва, а інтелектуальна здатність їхнього використання.
Замість традиційних властивостей матеріальних засобів виробництва, таких, як габарити, вага, продуктивність, колосального значення набувають властивості товарів, що властиві інформаційній реальності: імовірність, точність, надійність. У сучасній реальності саме інформація визначає темпи, напрямок і характер процесів, що відбуваються у суспільстві, економіці.
Глобалізація, поява і поділ світового ринку, комп'ютеризація та «інтернетизація» ринкових відносин зумовлюють поступову модифікацію економіки масового виробництва в економіку індивідуальних послуг. Підприємство виходить на ринок, який стрімко змінюється і на ринку все важливішою стає пропозиція інновацій і втілення специфічного інтернет-маркетингу. Часто пропозиція не тільки передує попитові, а й формує його. Вимоги замовників до якості й надійності продукції стають дуже високими, а термін «життя» продукції скорочується через її постійне оновлення. Інтернет-маркетинг заперечує багато традиційних стратегій, сталість і створення лінійних циклів розвитку продуктів.
У цифровій інтернет-економіці перевага першопрохідника миттєво копіюється і життя конкурентоспроможних ідей коротке, найчастіше кілька тижнів. Тому тут немає сенсу розглядати початок, середину і кінець продуктової лінії як у традиційній економіці. Такі дії, як наукові дослідження, розроблення, виробництво, розподіл мають вигляд рівнобіжних процесів, орієнтованих на споживача. Створений продукт постійно піддається відновленню, породжуючи безперервний потік версій, модифікацій і удосконалених варіантів. У зв'язку з цим життєвий цикл товару містить не 4 стадії, як у традиційній економіці, а тільки перші дві [30, с.289]. Продукт не тільки не досягає зрілості, але навіть не прагне до неї' коли конкурентоспроможна пропозиція досягає попиту - у компанії повинна бути напоготові нова пропозиція.
Інформаційні продукти пропонуються в Інтернеті як безкоштовно, так і за визначену плату. Безкоштовна інформація може слугувати для виконання функцій рекламування і просування торговельної марки компанії у вигляді залучення на веб-сайт користувачів для підвищення рівня пізнавання торговельної марки або ряду товарів фірми. Платна інформація виконує безпосередньо функції товару і слугує для одержання фірмою прибутку. На реалізацію моделі цього виду великий відбиток накладає те, що Інтернет є інформаційно насиченим середовищем. Через велику кількість інформації, більшість якої надається безкоштовно, сформувався менталітет користувачів, який полягає в тому, що практично завжди існує можливість знайти подібну інформацію безкоштовно. Щоб залучити й удержати користувача на своєму сайті, фірмі необхідно надавати унікальну інформацію, додаткові послуги або використовувати інші методи для мотивації споживачів.
Найбільш складним, але в той же час найбільш прибутковим й орієнтованим на споживача підходом, є комбінування двох вищезгаданих підходів, тобто подання на сервері як інформаційних продуктів, що слугують для залучення відвідувачів на веб-сервер, так і матеріальних, що є основним джерелом прибутку фірми.
Маркетингова цінова політика базується на жорсткій ціновій конкуренції у віртуальному просторі та формуванні цін переважно на основі попиту на продукцію, що пропонується. Основною проблемою є вплив Інтернету на цінову чутливість покупця. Критичним фактором є інформаційна природа Інтернету, яка збільшує залежність ціни від поінформованості споживачів, які відс - тежують ціни та порівнюють їх між собою. Крім того, базовою пот-
Ребою для клієнтів стає інтерактивність та здатність вести ціноутворення в режимі реального часу.
Маркетингова політика розподілу подана новими специфічними інформаційними інтернет-посередниками та точками продажу — інтернет-магазинами. Звідси нові принципи та вимоги до побудови каналів розподілу та функціонування підприємств роздрібної та оптової торгівлі, інтеграції логістичних програм у віртуальному середовищі з процесами на реальному ринку.
Маркетингова комунікативна політика подана новим комплексом маркетингових інтернет-комунікацій [l4, с.200]. Є можливості максимально налаштувати (таргетувати) комунікації на цільову аудиторію (географічно, за часом, контекстом поведінки користувачів), відстежувати їх ефективність за допомогою, наприклад, Google AdWords, on-line коректувати. Як контроль та оцінка ефективності маркетингової діяльності у віртуальному середовищі застосовуються спеціально розроблені програми — Google Analytics, Google Trends, Yandex та ін. Заключним етапом у розглянутій інформаційній концепції маркетингу виступає веб- аналітика та її взаємодія із системою контролю в реальному середовищі [30].
На основі вищевикладеного можна зробити ряд висновків. По - перше, виникнення онлайнового маркетингу змінює вимоги до роботи маркетолога. Насамперед це усвідомлення глобальності позачасового ринку, що не має державних, митних та інших кордонів, з притаманними йому культурними і національними особливостями та стрімким розвитком науково-технічного прогресу. Отже, у новому середовищі діють основні явища, фундаментальні елементи яких: технологія, економіка і маркетинг. Виділені тенденції стають опорною базою, користуючись якою можна зрозуміти сутність успішних стратегічних маркетингових дій, оптимальних тактичних прийомів і виникаючих можливостей, прогнозувати їхнє подальше використання.
По-друге, важливими елементами маркетингу в новому середовищі є: швидкість, орієнтованість на індивідуальні потреби і діалоговий режим; ключові аспекти технології, що забезпечують ці можливості, та економічні чинники, що впливають на розвиток інтернет-індустрії. Отже, можна зробити важливі для маркетоло - гів висновки: !нтернет, більш ніж будь-який окремий продукт або технологія, схожий на живу систему. Весь час у ньому спостеріга-
Ються зростання, змінювання, стиснення інформаційних продуктів і мережевих процесів.
Підприємці й розробники перебувають у постійному творчому процесі, намагаючись відшукати нові способи використання старих прийомів або пропонуючи зовсім нові шляхи взаємодії в мережі. Успішні спроби такого роду стимулюють людей більше займатися мережевою творчістю, а це, у свою чергу, залучає нових інвесторів і споживачів. У такому безупинно мінливому динамічному режимі створюється віртуальний світ споживачів і постачальників, де з'являються нові товари, можливості, формується новий економічний та соціальний простір.
По-третє. В Україні згідно з оцінками інтернет-аудиторія на початку 2010 року досягала 16,2 мільйонів користувачів, або в середньому близько 25% інтернет-проникнення. В умовах кризи сучасні можливості інтернет-середовища, які дозволяють здійснювати більш ефективні та осмислені маркетингові дії, приваблюють велику увагу комерційних організацій, промислових підприємств.
Статистика останніх років показує ситуацію, у якій в Україні вже спостерігається зміщення акцентів у маркетинговій діяльності комерційних організацій ув бік віртуального середовища, стає актуальним формування та використання інтернет-маркетингу як основної маркетингової концепції ведення бізнесу.