Вибір і Планування кар’єри в бізнесі
Нашим діловим людям, як початківцям, так і досвідченим, буде корисним ознайомитися з методами і особливостями планування, вибору кар’єри в галузі бізнесу США.
У США досить серйозно ставляться до питань підготовки кадрів для бізнесу. В компаніях розробляють довготермінові програми підготовки фахівців, у середніх і малих фірмах — орієнтовні плани залучення на роботу різних категорій працівників.
Якщо говорити про майбутніх кандидатів у бізнесмени або про фахівців з питань, пов’язаних з бізнесом, то вони задумуються про свою кар’єру ще в школі. Дуже змістовно молоді люди, або точніше підлітки, вивчають власні особисті якості й здібності, щоб визначити свою придатність до кар’єри менеджерів або інших фахівців у сфері бізнесу. Визначення цих якостей важливе не лише для того, щоб знати, стане молода людина, припустімо, менеджером великої компанії чи ні. Такі характеристики потрібні й для тих, хто збирається займатися бізнесом або працювати за наймом у середніх і малих фірмах.
Для багатьох американців правильне визначення своєї кар’єри має велике значення. Основна мета в цьому процесі — отримати якомога більше інформації для самого підлітка і для його рідних, наскільки відповідають його індивідуальні якості тій спеціальності, яку він хотів би мати. За словами одного американського фахівця, є три основні переваги правильного вибору кар’єри: велике особисте задоволення, значна матеріальна винагорода і великий ^ суспільний внесок. Мабуть, усе це в багатьох випадках відповідає 'ч й іншим критеріям.
Л Американці за системний підхід у всьому, в тому числі й у ви - А борі кар’єри. В цьому процесі виділяють п’ять основних фаз: ви - *!* значення своїх якостей і здібностей; визначення тенденцій і ситу-
* ацій у різних галузях щодо попиту на робочу силу; зіставлення
Обраної спеціальності з особистими якостями і здібностями; освіта і професійна підготовка; отримання бажаної посади.
Визначення своїх якостей і здібностей. Основна увага приділяється визначенню своїх сильних і слабких професійних здібностей, інтересів, розумового розвитку, нахилу до виконання ручної або інтелектуальної роботи, з’ясування характеру.
Ця фаза досить складна і пов’язана з отриманням чесних, об’єктивних відповідей на поставлене запитання, наприклад:
♦ Чому більше я надаю перевагу — працювати з речами і предметами, ідеями чи людьми?
♦ Чи хочу я бачити фізичний результат своєї праці?
♦ Чи можу я справитися з роботою, для виконання якої необхідна фізична сила?
♦ Чи можу я ким-небудь керувати?
Слід зазначити, що особливе значення для вибору кар’єри в бізнесі має чесний аналіз здібностей до керівної роботи. Крім самооцінок, за допомогою тестів потрібно отримати якомога більше думок людей, які знають кандидата.
Зіставлення обраної спеціальності з особистими якостями і здібностями. У розвинених країнах поширено багато тестів, які досить точно можуть допомогти розібратися з цього питання. Проте і без тестів є деякі загальні критерії. Так, цілком закономірно, що якщо людина хоче мати справу з числами, то швидше стане кваліфікованим бухгалтером або інженером, ніж письменником чи драматургом.
Майбутні фахівці не можуть розраховувати на успіх у бізнесі, якщо вони не мають насамперед таких якостей, як чесність, розум, інтелект, цілісність натури, самоконтроль, самовідданість, старанність, оперативність і здоров’я.
Кілька слів про проблему воркоголізму — надмірне захоплення роботою (за аналогією алкоголізму). Це явище досить поширене в СІПА. Коли підприємці надмірно зайняті роботою, це призводить до небажаних наслідків як для самих підприємців під кутом зору їх власного здоров’я, так і для бізнесу з погляду їхніх реальних здібностей кваліфіковано виконувати роботу. Ця проблема вивчається вченими: у багатьох фірмах прагнуть зробити все, щоб привести воркоголіків (трудоголіків) до нормального стану. Для цього за рахунок фірм організовують спортивні заняття, виробничу гімнастику тощо, їх можуть звільнити від роботи для відпочинку. В США погано ставляться до людей, які беруть на себе зобов’язання, що не виконуються.
Вам буде цікаво ознайомитись із системою запитань, які здебільшого задають у відділі кадрів корпорацій під час знайомства з тими, хто влаштовується на роботу: '
1. Як ви звичайно проводили свій вільний час або канікули, А коли вчились у школі?
•"V4* •"Зр* **"ЗР* •"ЗР* **"ЗР* *-«Р* *-«Р* *"«Р* *”"ЗР* *"«Р* **Тр* *"ЗР* *"ЗР* •’ТР* *пгт *'«Р* *”"ЗР* *-«р* **тр* *“*ЗР*
2. Ваші інтереси до цієї роботи зумовлені бажанням займатися нею в перспективі або ж вас більше цікавить швидкий, що має грошове вираження, результат?
3. Яку кар’єру ви прагнете зробити в житті?
4. Ким ви хочете бути через 10 років?
5. Як ви вважаєте, ваше навчання і професійна підготовка сприятимуть вашому професійному розвитку та зростанню? Чи сприйматимете ви рутинні доручення як частину вашого процесу навчання?
Освіта і професійна підготовка. Американська система навчання відрізняється від нашої. Після закінчення школи можна відразу ж вступити до університету або коледжу (середній заклад між технікумом і вищим навчальним закладом). У США є кілька категорій таких навчальних закладів. До найвищих належать такі престижні університети, як Гарвардський, Колумбійський, Йельський, Стендфордський, Каліфорнійський тощо.
Наступна категорія вищих навчальних закладів — це університети, створені різними громадськими організаціями, на зразок католицького університету Сан-Франциско. Потім ідуть університети, що фінансуються з бюджетів штатів і міст, наприклад, університет Сан-Хосе. Є також категорія приватних платних університетів на зразок «Голден гейт Юніверсіті» в Сан-Франциско, в які набирають слухачів незалежно від тестування й успішності. У цих навчальних закладах навчаються переважно нащадки багатих людей, яким потрібен лише диплом.
Система коледжів досить складна і розгалужена. Більшість спеціальностей у сфері бізнесу набувають у коледжах. Випускники коледжів здебільшого посідають середнє становище й обіймають посади в управлінській ієрархії корпорацій. Після закінчення коледжу багато американців починають свою справу.
Отримання бажаної посади. Представники фірм відвідують університети та інші навчальні заклади насамперед з метою ознайомлення з перспективними студентами.
Розділ 6 |
Досить цікавою є співбесіда представника фірми зі студентами. Доброю манерою перед співбесідою є надання копії своєї власної анкети, хоча представники фірми можуть запропонувати заповнити спеціальний бланк анкети. Після встановлення часу, дати, місця співбесіди кандидату краще самому дізнатися якомога більше про цю фірму з доступних джерел (преси, друзів і знайомих), а також запам’ятати правильну вимову імені, прізвища людини, з якою відбудеться співбесіда. Вважають за доцільне сформулювати попередньо всі запитання, які кандидат передбачає задати (вид роботи, особливості професійної підготовки, можливості підви - щення заробітної плати тощо).
^ В американських фірмах під час бесіди кандидатам задають ^ такі запитання:
♦Чому ця фірма зацікавила вас?
♦Чому ви обрали саме цю спеціальність або саме цю посаду?
♦Які коротко - і довготермінові прогнози щодо вибору кар’єри?
♦Який може бути реальний внесок кандидата в роботу, якою він хоче займатися, під кутом зору його кваліфікації, активності або інших можливостей?
♦Що ви очікуєте від цієї роботи?
Рекомендується заздалегідь написати чіткі письмові відповіді на ці запитання, щоб було краще вести співбесіду. Потрібно мати з собою блокнот і ручку для записів найважливіших моментів розмови, які записують відразу після її закінчення. Велику увагу слід приділяти своєму зовнішньому вигляду, одягу. На співбесіду не можна запізнюватися, краще прийти на 8 - 10 хв раніше.
Наведемо приклад особистої анкети для подання до відділу кадрів фірми або для співбесіди з керівниками фірми.
Особиста інформація: домашня адреса, телефон, дата народження, сімейний стан, військовий статус, інтереси (спорт, театр, хобі).
Коротко - і довготермінові цілі: короткотерміновою метою може бути використання власних знань і досвіду в галузі, довготерміновою — використання досвіду, накопиченого в цій фірмі, для обіймання посади в цій або іншій фірмі.
Особиста кваліфікація: перелічити попередні посади, які дали можливість набути досвіду управлінської роботи і розширити уявлення про цю галузь.
Освіта: назвати всі навчальні заклади, які закінчили, і основні оцінки з предметів, необхідних для майбутньої роботи.
Досвід роботи: основну увагу приділити досвіду роботи в інших фірмах, який може стати у пригоді у цій фірмі.
Рекомендації: перелічити осіб (три-чотири), які можуть рекомендувати вас. Це можуть бути викладачі, керівники з попередніх місць роботи.
Під час співбесіди, а особливо до її підготовки, можуть знадобитися поради американського вченого Д. Корнеги, як звернути на себе увагу людей.
Найкращим регулятором співбесіди є здоровий глузд. Потрібно бути дружелюбним, чесним і правдивим, що допоможе скласти добре враження. У ході розмови слід уважно стежити за реакцією співрозмовника на відповіді, що дасть змогу визначити його справжню реакцію. Вважають поганим тоном відповідати «так» чи «ні», проте неприпустима також надмірна балакучість. Якщо кандидат відчув, що говорить досить багато, то найкраще повернутися до основної теми бесіди запитанням: «Може у вас будуть ще запитання?» Слід виглядати зацікавленим, а не показувати, ніби ро - бите послугу представникові фірми. Упродовж розмови бажано 4* дивитися співрозмовнику в очі. Пам’ятайте, що ваша розмова ^
Пов’язана зі здобуттям інформації про фірму і можливу роботу, тому не треба соромитися задавати доцільні запитання. Основне — це прагнути себе добре проявити, тому всі запитання слід задавати щиро і зацікавлено. Наприкінці співбесіди слід подякувати представникові фірми за наданий вам час і увагу. В разі потреби можна запропонувати фірмі будь-яку додаткову інформацію про себе.
Після розмови потрібно занотувати основні елементи її змісту, а згодом уважно ставитися до всіх контактів з представниками фірми і виконувати запропоновані ними рекомендації. Якщо перша співбесіда була успішною і вас запевнили, що відповідь отримаєте до певного терміну, необхідно почекати тиждень або до зазначеного терміну, після чого можна нагадати про себе. Під час нагадування про себе, пославшись на співбесіду, можна ще раз подякувати за неї і кількома словами підтвердити, що зацікавленість до роботи зберігається. Американці, на відміну від нас, ведуть нотатки в ході співбесіди, і це не вважають чимось безсоромним.