Висновки для малого бізнесу в Україні
Малий бізнес (МБ) з точки зору саморегуляції має такі особливості:
1. Відносно вища вартість дотримання регуляцій. Оскільки масштаб бізнесу менший, а значна частина вартості дотримання регуляцій належить до фіксованих витрат, малий бізнес більш чутливий до цієї вартості і стає неконкурентоспроможним у випадку обтяжливих регуляцій.
2. Вартість адміністрування для органу контролю чи самоконтролю МБ зазвичай відносно вища, оскільки об’єктів регулювання багато, і вони можуть бути сильно розпорошені.
3. Відносно більша складність утворення саморегулівних організацій з причин, зазначених у п.2, що надалі підсилюються недостатнім рівнем усвідомлення спільних інтересів представниками МБ.
4. Велика кількість суб’єктів, що робить саморегуляцію малоефективною та ускладнює контроль за діяльністю саморегулівних організацій з боку їхніх членів.
Отже, треба вітати утворення саморегулівних організацій, коли воно відбувається на суто добровільних засадах, не несе в собі ознак картелізації та обмеження доступу до ринків. У малому бізнесі це ймовірно або у досить невеликих галузях (наприклад, надання фінансових консультацій), або на локальному рівні.
Щодо передачі будь-яких державних функцій, то це варто робити у разі позитивної відповіді на такі запитання:
- Чи конче необхідна відповідна регуляція взагалі? Чи не можна її просто скасувати (як, наприклад, обов’язкову сертифікацію якості)?
- Чи є достатня упевненість, що можливе послаблення контролю цієї регуляції не призведе до непоправних наслідків для життя і здоров’я людей?
- Чи у відповідній галузі/місцевості існує хоча б єдине авторитетне, з довгою історією та репутацією, об’єднання бізнесу, до якого входить переважна більшість фірм і підприємців, і на основі якого може утворитися саморегулівна організація? Чи є в неї достатньо ресурсів, аби забезпечити належний контроль за дотриманням регуляції (в іншому разі, ідея саморегуляції буде скомпрометована)?
- Чи є (або може бути утворений) незалежний, відокремлений від цього об’єднання орган, що опікуватиметься наглядом за виконанням регуляцій та, особливо, компенсаціями споживачам?
- Чи достатній рівень конкуренції у відповідній галузі/ місцевості?
- Чи не знаходиться галузь на стадії занепаду?
- Чи є більшість суб’єктів ринку достатньо однорідними?
- Чи виконує наразі цю регуляцію переважна більшість фірм та підприємців відповідної галузі/місцевості? Чи погоджується ця більшість з цілями саморегуляції та конкретними методами (положеннями кодексів, організацією, тощо)?
- Чи стане саморегуляція більш ефективною, ніж існуюче державне регулювання з точки зору вигод/витрат?
- Чи викличе вона достатню довіру громадськості, та повагу учасників ринку?
- Чи проведено належні консультації з усіма зацікавленими особами або їхніми представниками? Вони мають бути широко представленими у наглядових органах саморегуляції.
- Чи є можливість на належному рівні моніторити дотримання правил учасниками?
- Чи можуть бути застосовані чітко прописані, суттєві та адекватні санкції проти порушників?
У разі позитивних відповідей треба також обов’язково закласти у схему саморегуляції механізми громадського контролю (як внутрішнього, так і зовнішнього), такі як: індикатори успішності, щорічні звіти, та обов’язковий незалежний моніторинг. Робота саморегулівної організації має бути максимально прозорою з інформуванням усіх зацікавлених сторін. Сама схема має періодично переглядатися, аби не відставати від розвитку ситуації.
При цьому треба також розробити і законодавчо закріпити механізми відповідальності саморегулівних організацій, яким делегуються відповідні функції в разі неналежного контролю за їх виконанням, а також врахувати законодавчі запобіжники для монополізації, як зазначено у попередньому пункті. и
Співставлення державного регулювання з саморегулюванням (за N00 з певними модифікаціями відповідно до умов України)
|
Саморегулю Вання |
(а) Саморегулювання в деяких випадках може бути гнучким та ефективним (як з точки зору витрат, так і з точки зору контролю) способом вирішення проблем. |
А) Саморегуляція, якщо вона цілком добровільна, охоплює тільки тих, хто добровільно погодився брати участь у ній. Всі решта лишаються поза контролем. Якщо їх достатньо багато, то це може створювати проблему. |
(Ь) Воно здатне не тільки забороняти, а й сприяти вигідній для всіх стандартизації продукції, а також встановленню та поширенню зростаючих стандартів якості. |
(Ь) Елементи державного примусу (як-от обов’язкове членство), натомість, створюють сильну загрозу антиконкурентної поведінки, що призводить до картелізації. До того ж, формально саморегуляція не підпадає під дію антимонопольного законодавства, отже відповідні правила та дії не можуть бути оскаржені в АМКУ чи в суді. |
|
(с) Учасники ринку краще за законодавців знають особливості та нюанси, отже можуть краще виписати і контролювати відповідні правила. |
(1) Санкції проти порушників обмежені, оскільки виключення порушників суперечить інклюзивності та підриває представницьку функцію асоціацій, накладання штрафу часто доводиться впроваджувати через суд, а більш суворі санкції взагалі недоступні саморегулівним організаціям. |
|
(сі) Саморегуляція може працювати швидше за державну регуляцію. |
(д) Споживачі можуть ставитися з недовірою до саморегуляції, оскільки вважають, що колеги по бізнесу скоріше захищатимуть порушників. Це має під собою реальне підгрунтя з огляду на конфлікт інтересів, який мають бізнес-асоціації по відношенню до саморегулювання. Особливо в Україні є глибока (хоча значною мірою безпідставна) традиція покладатися на державу як захисника інтересів «простої людини» і при цьому не довіряти бізнесові. |
(е) її легше пристосувати до ситуацій, що вимагають суб’єктивної оцінки, зокрема у складних випадках. |
||
(д) Вона може покласти на підприємця або фірму відповідальність за доведення своєї невинності у порушенні. |
||
(И) Компенсація споживачеві може бути виплачена скоріше із меншими витратами, ніж за звичайного цивільного позову. |
||
(і) Кошти, необхідні для контролю за дотриманням регуляцій, витрачаються безпосередньо спільнотою, що регулюється, отже в цій частині знімаються проблеми, пов’язані з перерозподілом через бюджет (збирання податків, адміністрування бюджетних коштів тощо). |