Вивчення та аналіз чинників внутрішнього середовища
Відповідно до рис. 7.2 аналіз середовища передбачає такі етапи: аналіз зовнішнього середовища організації; аналіз проміжного (безпосереднього) середовища організації; аналіз внутрішнього середовища організації. Макросередовиїце створює загальні умови перебування організації в зовнішньому середовищі. Здебільшого макросе- редовище не має специфічного характеру безпосередньо щодо окремої взятої організації, хоча ступінь впливу стану макросередовища на різні організації різний, що пов’язано з відмінностями як у сферах діяльності, так і з внутрішнім потенціалом організацій.
Сільськогосподарське підприємництво не може формуватися за умов, однакових з іншими галузями, тому в сільському господарстві виділяють зовнішнє і внутрішнє середовище.
Внутрішнє середовище сформоване повністю активними базовими складовими, лише в тій їх частині, параметри яких відрізняються від сформованих на зовнішньому рівні. Це стосується цінового середовища, яке має забезпечувати еквівалентність цін між сільським господарством та І і III сферами АПК регулюванням доходів сільськогосподарських товаровиробників на основі встановлення однакової суми прибутку на рівновеликий капітал. Фінансово-кредитний механізм формується не під впливом ринкових важелів, а передбачає пільгове кредитування сільськогосподарських товаровиробників на міжсезонний період, фінансування державою цільових програм щодо створення власної інноваційної бази, фінансовий захист з боку держави через систему дотацій, субсидій тощо. Базові складові передбачають також податкову систему щодо сільського господарства, необхідне організаційно-правове та соціальне середовище. Для нормального функціонування сільськогосподарських товаровиробників у ринковій економіці мас бути сформована потужна інфраструктура — організаційно-технічна сфера. Йдеться про створення обслуговуючих сільськогосподарських кооперативів з надання різних послуг, у тому числі маркетингових, страхувальних, закупівельних, збутових, обслуговуючих, постачальницьких, переробних.
Аналіз внутрішнього середовища підприємства має здійснюватися з урахуванням тенденцій, що склалися в зовнішньому середовищі. У процесі цього аналізу перевіряють всю систему господарювання підприємства щодо реалізації можливостей, які зовнішнє ^ середовище надає підприємству, а також вживають заходів щодо 'й запобігання й послаблення загрози його існуванню, тобто виявля - ^ ють сильні і слабкі сторони ймовірності реалізації перших і подо - лання останніх.
* До чинників внутрішнього середовища належать: рівень орга - ^ нізації виробництва; персонал; рівень забезпечення ресурсами;
Рівень виробництва (технології); рівень науково-технічного забезпечення; організація маркетингу; фінанси, інвестиції, кредитування та інші підсистеми (див. рис. 7.2).
Рівень організації виробництва внутрішнього середовища охоплює такі процеси, як:
♦комунікаційні процеси;
♦організаційні структури;
♦норми, правила, процедури;
♦розподіл прав і відповідальності;
♦ієрархію підпорядкування.
Кадрове забезпеченнях
♦взаємодія менеджерів і робітників;
♦наймання, навчання і просування кадрів;
♦оцінювання результатів праці і стимулювання;
♦ створення і підтримання взаємовідносин між працівниками тощо.
Рівень виробництва та науково-технічного забезпечення:
♦виготовлення продукту;
♦постачання і ведення складського господарства;
♦обслуговування технологічного парку;
♦здійснення досліджень і розробок.
Організація маркетингу внутрішнього середовища організації охоплює питання, пов’язані з реалізацією продукції:
‘ стратегії продукту і ціноутворення;
♦стратегія просування продукту на ринку;
♦вибір ринків збуту і систем розподілу.
Фінанси та. інвестиції включають процеси, пов’язані із забезпеченням ефективного використання і руху коштів в організації:
♦ підтримання належного рівня ліквідності і забезпечення прибутковості;
♦створення інвестиційних можливостей тощо
Внутрішнє середовище немов цілком пронизується організаційною культурою, яку також потрібно серйозно вивчати.
Порівняльна характеристика дає змогу виявити ключові, внутрішні чинники конкурентоспроможності, які допомагають підприємству забезпечувати досить тривале функціонування та розвиток в умовах несталого, динамічного, нерідко ворожого оточення.
Сформовано три основних підходи до аналізу чинників внутрішнього середовища (виробничого потенціалу): ресурсний (або обліково-звітний), структурний (функціональний) та цільовий (проблемно-орієнтований).
Ресурсний підхід, зорієнтований на визначення виробничого потенціалу як сукупності виробничих ресурсів, визначає його величину як суму фізичних і вартісних оцінок окремих його складо - ^ вих. Оцінюючи виробничий потенціал, треба враховувати: матері - ^
Ально-технічні ресурси з окремим дослідженням знарядь і засобів праці; трудові ресурси, енергетичні й інформаційні ресурси, фінансові (грошові) ресурси. Ресурси мають вартісну оцінку та цільову спрямованість на створення доданої та споживчої вартості.
Структурний підхід, зорієнтований на визначення раціональної структури виробничого потенціалу підприємства, визначає його величину виходячи з прогресивних норм і нормативних співвідношень, заданих найдосконалішими технологіями, організацією виробництва загалом і окремих підсистем підприємства, що використовуються в галузі сільського господарства.
Цільовий підхід, спрямований на визначення відповідності наявного потенціалу досягненню поставлених цілей, визначає його величину як рівень відповідності окремих складових потенціалу необхідному, дещо ідеальному уявленню про склад, структуру та механізми функціонування потенціалу для виробництва конкурентоспроможної продукції.
Загальними показниками, які використовують для аналізу внутрішнього середовища підприємства, є:
♦імідж підприємства, наявність чітко визначених цілей та стратегії;
♦рівень самостійності підприємства (форма власності);
♦конкурентоспроможність підприємства;
♦рівень концентрації (оптимальність розмірів);
♦рівень спеціалізації та можливість виробничої диверсифікації;
♦профіль виробничого потенціалу;
♦фаза «життєвого циклу» підприємства та окремих його частин;
♦капітало-, науко - і трудомісткість продукції;
♦додана вартість продукту.
Усі складові внутрішнього середовища (мікросередовища) взаємопов’язані. За істотних змін однієї з них відбувається «ланцюгова реакція», тобто виникає потреба у зміні інших чинників.