Визначення конкурентоспроможності підприємства, галузі та національної економіки
Поняття “конкурентоспроможність” можна використати щодо товарів і послуг на різних рівнях. Оскільки головна діюча особа конкурентних відносин - підприємство, то його діяльність можна висловити, як його реакцію на конкуренцію і умови попиту.
Конкурентоспроможність підприємства - відносна характеристика в межах певної галузі і коливається від позиції лідера до аутсайдера галузі або світового ринку.
Для того, щоб оцінити ступінь конкурентоспроможності підприємства, необхідно виявити специфічні риси, у яких підприємство має конкурентні переваги:
- виявлення лідера;
- визначення та вибір критеріїв продуктивності ресурсів фірми;
- наявність можливостей моніторингу за конкурентами та наявність інформації про них на світовому ринку;
- здатність підприємства знайти ринкову нішу;
- здатність підприємства підтримувати конкурентну перевагу над іншими фірмами.
Фундаментальна ринкова ніша підприємства - сукупність частин або сегментів ринку, для яких підходять товари чи послуги даного підприємства.
Розміри в поєднанні з асортиментом виробленої продукції, її якісними характеристиками в цілому задаються її виробничою функцією. Діяльність підприємства на світовому ринку, залежність від умов зовнішньоекономічних угод (контрактів), повинні враховувати норми міжнародного права. У міждержавних економічних договорах визначається асортимент взаємних поставок, умови платежів, валюта платежу. Вони є базою для ліцензій та платежів, а тому умови міжнародного контракту впливають на здатність підприємства утримувати конкурентну перевагу на світовому ринку.
Для оцінки та порівняння варіантів виходу на світовий ринок потрібно врахувати такі критерії:
- витрати виробництва;
- трансакційні витрати;
- транспортна інфраструктура;
- державні пільги та стимули;
- наявність відносно дешевої робочої сили;
- наявність потрібних постачальників, сировини та матеріалів.
Конкурентоспроможність галузі створюється підприємствами,
Що функціонують на даному ринку і випускають однорідну продукцію.
Чинники конкурентоспроможності (за Портером):
1. Фактори виробництва певної кількості та якості.
2. Умови внутрішнього попиту на продукцію даної галузі, якісні та кількісні параметри попиту.
3. Стратегія фірм та характеристика конкуренції на внутрішньому ринку.
4. Дії уряду.
5. Випадкові події.
Жоден із цих чинників не діє окремо. Всі детермінанти конкурентоспроможності розглядаються окремо, як гнучка динамічна система. Загроза появи нових конкурентів у галузі залежить від бар’єрів, які є у галузі для протидії новим конкурентам.
Передумови, що створюють бар’єри для входу в галузь (за М. Портером):
1. Економія, зумовлена ростом масштабів виробництва.
2. Диференціація продукту.
3. Потреба в капіталі.
4. Більш високі витрати.
5. Доступ до каналів розподілу.
6. Політика уряду.
Конкурентоспроможність національних економік - це конкурентоспроможність груп галузей (кластери), які створюються одночасним розвитком піднесення економіки країни в цілому. Кожна національна економіка включає широкий спектр галузей, які мають різні ресурси для підвищення конкурентоспроможності.
Стадії конкурентоспроможності будь-якої національної економіки передбачають розвиток конкуренції на основі:
- факторів виробництва;
- інвестицій;
- нововведень;
- багатства.
На перших трьох стадіях відбувається зростання конкурентоспроможності та добробуту, а на четвертій - уповільнення та спад.
2.1. Міжнародне конкурентне середовище підприємства
Кожне підприємство, що виходить на світові ринки, функціонує в певному середовищі, взаємодіє з його елементами. Зовнішнє середовище підприємства змінюється, а тому для підвищення міжнародної конкурентоспроможності потрібно знати і враховувати характеристику міжнародного конкурентного оточення.
Конкурентне оточення залежить від типу конкуренції.
1. Середовище досконалої конкуренції, яке має за Самуель - соном 4-5 найважливіших рис.
2. Середовище монополістичної конкуренції передбачає необхідність вирішення таких задач у маркетинговій політиці підприємства:
- технологічний прорив з метою зниження витрат, підвищення ступеня стандартизації потреб ринку, що відволікає споживачів від індивідуальних замовлень;
- придбання дрібних компаній, що дозволить подолати бар’єр, за яким створюється можливість реалізувати переваги масштабу великого виробництва;
- використання системи привілеїв у торгівлі фірмовими товарами;
- виключення зайвих витрат;
- інтеграція з фірмами в ланцюжку: проектування - виробництво - реалізація;
- спеціалізація на конкретному типі товару;
- активні дії на регіональному ринку.
3. Середовище олігополістичної конкуренції - напрямки конкурентної боротьби:
- агресивна реакція на зміни цін, щоб перешкодити конкуренту, який знижує ціни;
- організація таємних (“джентльменських”) угод;
- лідерство в цінах;
- законодавець в ціновій політиці галузі та активна нецінова конкуренція.
4. Середовище чистої монополії. Чистий монополіст змушений конкурувати для того, щоб захистити свої позиції на ринку, здійснюючи такі заходи:
- нарощування рівнів бар’єрів входу в галузь;
- конкуренція з нововведеннями у суміжних галузях;
- протидія фірми-монополіста товарам-замінникам;
- монополіст на світовому ринку, вступає в конкурентну боротьбу з імпортною продукцією в умовах вільної зовнішньої торгівлі, підприємство, яке монополізувало виробництво на національному рівні не може мати абсолютний контроль на світовому ринку.
Отже, можна виділити основні фактори конкурентного середовища підприємства, які формують конкурентне середовище підприємства на світовому ринку:
1. Держава та її політика в галузі регулювання конкуренції.
2. Підприємства, які входять у світовий ринок та загострюють конкурентну боротьбу.
3. Споживачі продукції, які впливають на діяльність підприємства.
4. Постачальники матеріалів та сировини.
5. Виробники близьких товарів-замінників.
6. Виробники продукції та їх дилери.