Визначення стратегій стимулювання збуту продукції різними учасниками каналів збуту
Головною перешкодою для формування орієнтації промислової фірми на маркетинг залишається її переважна увага до продукту, інжинірингу, виробництва й технічного боку справи. Деякі види стратегій, наявних у промислових підприємств, вимагають високого ступеня технічного новаторства й ризику, пов'язаного з високими витратами на дослідження й розроблення. У таких підприємствах до складу керівництва звичайно входять представники інженерного й дослідницького середовища, тому при прийнятті управлінських рішень можуть превалювати технічні цінності. У таких випадках пріоритетність технічних досягнень або певних характеристик продукту може бути настільки високою, що повністю втрачається здатність гнучко реагувати на зміну потреб клієнта в умовах конкуренції.
Питаннями вибору маркетингової стратегії промислового під - приємства_виробника займалися такі вітчизняні автори, як Мороз Л. А., Чухрай Н. І., Ларіна Р. Р. та ін., а також такі зарубіжні автори, як Б. Чарльз Еймс, Ф. Уебстер, Э. Раймонд Кору та ін. Невміння здійснювати ретельний аналіз ринку і якісне маркетингове планування часто приводить до створення неефективної стратегії відносно нового продукту й освоєння ринку. Недостатнє розуміння функціональної взаємозалежності в промисловому маркетингу може призвести до недооцінки важливих витрат (на технічне обслуговування, удосконалювання виробництва, дистрибуцію й т. п.) при плануванні нових дій. Розподіл витрат може стати головними питаннями в промисловому маркетингу. А невміння визначити природу взаємозалежності покупця й продавця
Може стати причиною неповноцінного й неефективного планування продукту й нечіткого розуміння джерел цінності продукту для клієнтів. Це, у свою чергу, може призвести до прийняття помилкових рішень у ціноутворенні — рішень, які ґрунтуються винятково на обліку виробничих витрат, без уваги до цінності продукту при експлуатації.
Б. Чарльз Еймс відзначає, що маркетинг у промисловому світі більшою мірою є обов'язком керівництва, ніж у сфері споживчих продуктів, тому що в компанії, що виробляє споживчі товари, зміни в маркетинговій стратегії ініціюються й здійснюються співробітниками маркетингового відділу. На промисловому підприємстві зміни в маркетинговій стратегії потребують прийняття інвестиційних зобов'язань для придбання нового обладнання, внесення змін у дослідно-конструкторську роботу або відмови від традиційних методів інжинірингу й виробництва.
Збутова стратегія промислового підприємства являє собою стратегію матеріального й інформаційного потоків у загальній логістичній системі збутової діяльності (рис. 13.2).
-1 Стратегія управління 1 |
—1 Стратегія охоплення 1 |
—II Стратегія стимулювання збуту 1 |
11 11 |
11 |
II (комунікаційна стратегія) 1 |
Збутові стратегії промислового підприємства |
Стратегія прямого управління |
Інтенсивна стратегія |
Стратегія проштовхування |
Вибіркова стратегія |
Стратегія протягування |
Стратегія непрямого керування
Комбінована стратегія |
Виняткова (ексклюзивна) стратегія
Рис. 13.2. Місце стратегій стимулювання збуту серед збутових стратегій промислового підприємства
Стратегія управління спрямована на досягнення, організацію й здійснення прийнятного, доцільного й ефективного управління всією збутовою системою виробничого підприємства. Основою втілення планованої стратегії управління збутом є організація збутової системи, збутової мережі й обрана структура каналів збуту. Стратегія прямого управління у своїй основі має адміністратив-
Ний підхід, а стратегія непрямого управління базується на економічному підході.
Стратегія охоплення ринку спрямована на досягнення певного (максимально широкого) доступу покупців/споживачів до товару. Стратегія охоплення визначає вибір структури збутової мережі, структури й параметрів каналів збуту, характер і розмах збуту.
Стратегія просування (комунікаційна стратегія) спрямована на досягнення певного (максимального) рівня попиту й визначає вибір об'єкта комунікаційного впливу виробничого підприємства. Відповідно до об'єкта комунікаційного впливу розрізняють стратегії проштовхування, протягування й комбіновану стратегію.
Вибір конкретної стратегії збуту для конкретного товару визначається факторами самого товару, цілями підприємства і його конкретною позицією на ринку (у галузі). Розробляючи збутову стратегію, підприємство повинно враховувати такі фактори:
- особливості кінцевих споживачів — їх кількість, концентрацію, перспективи діяльності, інноваційність, рівень прибутків, особливості поведінки при закупівлі;
- можливості підприємства — її фінансове становище, конкурентоспроможність, основні напрями ринкових стратегій, масштаби виробництва;
- характеристики товару — вид, науково-технічний рівень, вимоги до технічного обслуговування, термін зберігання тощо;
- рівень конкуренції, збутова політика конкурентів — їхня кількість, концентрація, збутова стратегія й тактика, взаємовідносини в системі збуту;
- характеристика і особливості ринку — фактична і потенційна його місткість, щільність розміщення покупців, кон'юнктура тощо;
- порівняльна цінність різних збутових систем.
Особливості стратегій охоплення ринку наведені в табл. 13.2.
На споживчому ринку товари вимагають максимально широкого охоплення ринку й переважно інтенсивного збуту. На промисловому ринку товари не вимагають широкого охоплення ринку, і для їхнього збуту переважає вибіркова стратегія. Для товарів особливого попиту ефективним буде виборчий і навіть винятковий збут. Товари пасивного попиту вимагають виборчої збутової стратегії, а в деяких випадках — прямого збуту.
Таблиця 13.2. Особливості збутових стратегій охоплення
|
Вибіркова стратегія охоплення ринку іноді виявляється змушеною, що обумовлено рядом причин:
- можлива відмова торговельних посередників від реалізації досить різноманітних асортиментів товарів у чинність можливої нерентабельності такої діяльності без гарантій вибірковості;
- можлива відмова торговельних посередників від включення недостатньо широко відомого товару у свої асортименти без гарантій вибірковості;
- потреба професійного навчання посередників і в післяпродажному обслуговуванню.
Визначення стратегій для всіх учасників дистрибуційної мережі дозволяє розмежувати стратегічні цілі, завдання, ролі, установити відповідний розмір валового прибутку й обсяг відрахувань на спільну рекламу, розподілити відповідальність за підтримку товарних запасів, ввести заборону на ведення справ з певними клієнтами й виявити пересічні території продажів та уникнути конфліктів у системі збуту.
Нами удосконалений теоретико-методичний підхід до вибору підприємством-виробником стратегій стимулювання збуту для всіх учасників збутової мережі, що на відміну від існуючих дозволяє у формалізованому вигляді враховувати наявні ресурси, можливості залучення додаткових ресурсів та здатності виконувати функції кожним з учасників дистрибуційної мережі.
У класичній теорії маркетингу науковці виділяють три стратегії стимулювання збуту в каналах розподілу — це стратегії проштовхування, протягування та комбінована стратегія. Розглянемо особливості названих стратегій залежно від ініціатора на різних рівнях дистрибуційної мережі (рис. 13.3).
Розглянемо детальніше ознаки кожної зі стратегій.
Стратегія проштовхування для ініціатора стратегій — промислового підприемства-внробника передбачає спрямування зусиль підприємства на дистриб’юторів (а він уже, у свою чергу, просуває товар наступній ланці — роздрібному підприємству) з метою:
- заохотити їх включити до асортименту товари підприємства виробника;
- створювати необхідні і підтримувати оптимальні товарні запаси;
- виділяти в торговельних залах роздрібних підприємств найвигідніші місця;
- заохочувати дистриб’юторів для купівлі товарів виробника.
Стратегії проштовхування звичайно супроводжуються вибірковим (селективним) розподілом. Основна мета підприємства - виробника — налагодити добровільне співробітництво з посередником, запропонувавши привабливі умови торгівлі.
Стратегія протягування для ініціатора стратегій — промислового підприємства-виробника передбачає зосередження основних комунікаційних зусиль на кінцевих споживачах з метою створення їхнього позитивного ставлення до товарів для того, щоб
Ініціатор стратегії - виробник |
Ініціатор стратегії - дистриб’ютор |
Виробник |
Дистриб'ютор |
Стратегія протягування |
Дистриб'ютор |
Виробник |
Ініціатор стратегії - роздрібне підприємство Стратегія проштовхування |
|
Л III Роздрібне III, ^””[1 підприємство Ір“ |
![]() |
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Рис. 13.3. Визначення стратегій стимулювання збуту продукції різними учасниками каналів збуту
Споживач сам вимагав цей товар у дистриб’ютора, заохочуючи його до закупівель товару у виробника. Метою комунікації є формування стабільного попиту і лояльності споживачів до товару виробника. У стратегії протягування реклама й заходи щодо сти-
Мулювання збуту часто домінують у бюджеті маркетингових комунікацій. Характерною ознакою стратегії протягування є інтенсивний розподіл. Однак ця стратегія відрізняється й значно більшими витратами на збут, що не залежать від обсягу збуту. Стратегія протягування фактично є одним із напрямів діяльності з довгострокового інвестування. При цьому об'єктом довгострокового інвестування є популярність й імідж виробника і його товару, марки. Співвідношення двох основних тенденцій — росту посередницьких витрат і відносне зниження питомих комунікаційних витрат — створює передумови на користь переваги в цей час й у найближчому майбутньому стратегії протягування.
Комбінована стратегія для ініціатора стратегій — промислового підприємства-виробника поєднує в собі характеристики стратегій проштовхування і протягування. Переважно риси стратегії проштовхування найбільше активно застосовуються на промислових ринках, а споживчий сектор, як правило, використовує елементи стратегій протягування. Завдяки концепції комбінованих стратегій виробник може провести аналіз активної та пасивної ролями дистриб’ютора, що обслуговує виробника й кінцевого покупця. Це дозволяє зрозуміти роль промислових торговельних посередників у маркетинговій стратегії й різницю між поводженням конкретного підприємства на промисловому і споживчому ринках.
Стратегія проштовхування для ініціатора стратегій — дистриб’ютора припускає, що рекламні зусилля дистриб’ютора будуть адресовані наступній після нього ланці в ланцюжку розподілу товару, тобто роздрібному підприємству, а з іншого боку, дистриб’ютор буде вимагати поставок товару від виробника, який, у свою чергу, займає пасивну роль. Особистий продаж використовують для стимулювання попиту на всіх рівнях збутового каналу
— від дистриб’ютора до роздрібного підприємства й від роздрібного підприємства до кінцевого споживача. У деяких випадках на торговельного посередника може бути покладена відповідальність за кастомізацію товару, щоб останній задовольняв вимоги окремих клієнтів.
Стратегія протягування для ініціатора стратегій — дистриб’ютора спрямована саме на останню ланку в ланцюжку збуту
- споживача, відповідно й комунікаційні зусилля повинні бути адресовані споживачеві. Тобто дистриб’ютор формує бажання в кінцевих споживачів придбати товар, щоб вони вимагали його в місцях продажу, що стимулює дистриб’юторів та роздрібні підпри-
Ємства до закупівель товару, а промислове підприємство — до виробництва товару і відвантаження дистриб’ютору. Звичайно при реалізації окресленої стратегії просувається готовий продукт, без модифікацій. На противагу стратегії проштовхування дистриб’ютор прагне створити умови, що спричиняють ініціативне співробітництво з боку роздрібних підприємств, викликане відповідним тиском попиту з боку споживачів.
Комбінована стратегія для ініціатора стратегій — дистриб’ютора передбачає, що дистриб’ютор відповідає за створення попиту і за обслуговування попиту одночасно. Тобто об'єктом комунікаційного впливу дистриб’ютора, з одного боку, є роздрібні підприємства і стратегія спрямована на включення ними товарів виробника у свої асортименти й на подальше просування цих товарів у напрямку споживачів, а з іншого боку, стратегія спрямована на формування попиту.
Стратегія проштовхування для ініціатора стратегій — роздрібного підприємства полягає в тому, що роздрібні підприємства активно стимулюють продаж товару споживачам. У стратегії проштовхування роздрібного підприємства одним з основних інструментів просування продукту є особистий продаж, задіяні консультанти з продажу, робітники торговельних залів для посилення візуалізації та демонстрації товарів, ефективного використання торгових площ тощо.
Стратегія протягування для ініціатора стратегій — роздрібного підприємства передбачає значні витрати на рекламу і стимулювання споживачів для формування у них попиту на товар. Роздрібне підприємство бере на себе основну відповідальність за створення попиту на рівні кінцевих покупців за допомогою рекламної діяльності й особистих продажів, спрямованих безпосередньо на кінцевого покупця. Основним об'єктом комунікаційного впливу роздрібного підприємства в стратегії протягування є споживачі. Ця стратегія спрямована на створення тиску з боку попиту - споживачів.
Комбінована стратегія для ініціатора стратегій — роздрібного підприємства — це поєднання стратегії проштовхування й стратегії протягування, які доповнюють одна одну і на практиці використовуються роздрібними підприємствами спільно як комбінована стратегія, що припускає певний розподіл інструментів комунікації й просування товару в рамках одного суб'єкта збутової мережі — роздрібного підприємства, створення попиту з боку спо-
Живачів і активне стимулювання збуту товарів споживачам одночасно. Дистриб’юторам та виробникам відводиться пасивна роль.
Необхідно відзначити, що при використанні окреслених стратегій на різних рівнях дистрибуційної мережі мова йде не про повне протиставлення стратегій, а про деяку перевагу або стратегії проштовхування, або стратегії протягування у кожного ініціатора на кожному рівні мережі. Типова маркетингова стратегія учасників включає елементи обох підходів.
На думку О. В. Зозульова, як на промисловому, так і на споживчому ринку компанії можуть залежно від ринкової ситуації використати обидві стратегії. Однак можна зазначити загальну закономірність. На промисловому ринку домінуючих стратегій є стратегія проштовхування, коли упор робиться на стимулюванні учасників збутових каналів. У компаній, що працюють на споживчому ринку, стратегія просування звичайно націлена на кінцевих споживачів. Винятками є ситуації, коли на ринку є група лідерів, які випускають слабко помітну продукцію. У цьому випадку поводження учасників каналу дистрибуції є ключовим чинником успіху.
У стратегії проштовхування всі елементи маркетингового комплексу повинні бути скореговані таким чином, щоб акцент був зроблений на активну роль дистриб’ютора.
Стимулювання продажів за допомогою директ-мейла, рекламних кампаній на місцях і курсів навчання для торговельних представників не тільки планується, але й здійснюється постачальником. Це допомагає підтримувати активність дистриб’ютора й заохочувати його інтерес до товарної лінії, одночасно забезпечуючи ефективний контроль за здійсненням цих планів. Увага до деталей особливо важлива в програмах, розроблених для одержання інформації про потенціал ринку й створення бази даних, що допомагає дистриб’юторам ефективно розподіляти свої торговельні зусилля.
Більшість виробників розробили цілий ряд різноманітних навчальних програм і послуг підтримки для того, щоб домогтися від своїх дистриб’юторів максимальної ефективності, формуючи їхню лояльність і сприяючи їхньому росту й посиленню. Акцент робиться на необхідність додати до числа традиційних функцій дистриб’ютора, таких як охоплення ринку й забезпечення доступності продукту, функції, пов'язані з розвитком ринку й пошуком нових клієнтів. Таким чином, процес удосконалювання системи
Промислової дистрибуції буде проходити самостійно, сприяючи збільшенню промислових дистриб’юторів, збільшенню їхньої ефективності й професіоналізму керівного складу. Такі дистриб’ютори виконують більш широкий спектр функцій для своїх постачальників. Типовий виробник у результаті буде працювати з меншою кількістю дистриб’юторів (але з ними йому буде легше працювати) і створить більш сильні й ефективні партнерські відносини. Іншим результатом буде те, що компаніям, які бажають перейти від прямих продажів до послуг дистриб’юторів, буде значно складніше знайти кваліфікованих і при цьому вільних дистриб’юторів.
У міру того як середньостатистичний промисловий дистриб’ютор починає виконувати усе більше функцій — як для виробника, так і для кінцевого покупця, — його контроль над маркетинговим каналом збільшуються, його торговельні прибутки зростають і структура управління компанією стає більш складною.
Таблиця 13.3. Варіанти поєднання типу дистрибуції та стратегії стимулювання збуту
|
Продовження таблиці 13.3
|
Залежно від результатів проведеного нами аналізу на основі побудови конфігурацій учасників дистрибуційної мережі необхідно відвести торговельному представникові або активну роль у стимулюванні попиту (стратегія проштовхування), або більш пасивну роль в обслуговуванні попиту (серед кінцевих покупців або дистриб’юторів), що був сформований за допомогою інших засобів, таких як реклама й стимулювання збуту.
На промисловому ринку частіше застосовують різновиди стратегії проштовхування, у яких торгівельний представник приділяє увагу стимулюванню попиту та обслуговуванню клієнта.
Зміна й адаптація системи дистрибуції стає одним з основних факторів конкурентоспроможності виробників. Ситуація на ринку стрімко міняється: зміна попиту, зниження темпів росту, розвиток роздрібних форматів. Для того, щоб залишитися на ринку, необхідно змінювати, як діяльність у цілому, так і стратегію дистрибуції зокрема. Існує безліч часом суперечних один одному альтернативних варіантів розвитку.
Виділяють три групи проблем, що стосуються розроблення програм щодо управління промисловими продажами:
1) повинна бути визначена роль особистих продажів у маркетинговому комплексі;
2) необхідно прийняти ряд рішень, пов'язаних з керуванням й організацією роботи збутового персоналу, у тому числі визначити розміри й структуру відділу продажів, вирішити проблеми відбору, навчання, мотивації, компенсацій, оцінки й контролю діяльності;
3) необхідно спрямувати зусилля продавців на конкретні цілі — території продажів, товарні лінії й клієнтів.