Внутрішнє середовище підприємства
Згідно із законодавством України, підприємством є самостійний господарюючий суб’єкт, створений у порядку, встановленому законом, для виробництва продукції і надання послуг з метою задоволення громадських потреб і отримання прибутку. Будь-яка організація (підприємство) взаємодіє із зовнішнім середовищем, тобто отримує з нього ресурси (робочу силу, капітал, устаткування, сировину, енергію, інформацію тощо), які стають елементами її внутрішнього середовища. Отримані ресурси переробляються на продукцію (послуги) і надходять для реалізації в зовнішнє середовище.
Внутрішнє середовище підприємства формується залежно від його місії і мети, яка багато в чому визначається зовнішнім середовищем. Внутрішнє середовище підприємства складається з людей, техніки, технології, інформації, організації виробництва і управління тощо і з таких основних підсистем:
• соціальної;
• технологічної;
• виробничо-технічної;
• економічної;
• інформаційної;
• організаційної;
• фінансової;
• маркетингової, комерційної;
• науково-інноваційної тощо.
Рис. 1.4. Організаційна структура департаменту економіки |
Автомобільна фінансова корпорація |
Директор з економіки |
Управління майном |
Планово-бюджетне Управління |
Відділ техніко- Економічного Планування. Відділ формування бюджету і аналізу собівартості. Відділ кон’юнктури і цін. Планово-бюджетний відділ з центрів собівартості |
Інвестиційний відділ. Відділ власності. Організаційний відділ. Відділ захисту власності |
|
Рис. 1.4. Організаційна структура департаменту економіки і фінансів ВАТ «АвтоЗаз» |
Відділ аналізу ефективності експортно-імпортних операцій |
Фінансовий розрахунковий центр (казначейство) |
ЕКОНОМІКА ПІДПРИЄМСТВА Внутрішнє середовище підприємства схематично зображено на рис. 1.5. |
|
![]() |
|
|
||
![]() ![]() |
||
Не дивлячись на важливість усіх складових внутрішнього середовища підприємства, необхідно відзначити, що підприємство - це передусім колектив працюючих на ньому людей, головне його багатство.
Від їхніх здібностей, освіти, кваліфікації, досвіду, ставлення до праці, поведінки тощо залежать у кінцевому рахунку імідж фірми, якість продукції, результати роботи підприємства. Будь-яке підприємство
- непроста соціально-економічна система, що складається з безлічі підсистем, які створюють єдиний соціальний економіко-технічний комплекс. Тому всі підсистеми (соціальна, економічна, технічна, організаційна тощо) взаємопов’язані і взаємозумовлені, однаково важливі і разом утворюють внутрішнє середовище підприємства.
Рис. 1.5. Підсистеми внутрішнього середовища підприємства |
Для організації ефективної підприємницької діяльності важливе значення має визначення вищим керівництвом місії підприємства. Кожна організація (підприємство) має своє призначення - місію, в ім’я якої трудовий колектив (персонал) підприємства об’єднується і здійснює свою діяльність. Поняття «місія» - містке і визначається різними факторами, в тому числі дією зовнішнього середовища на підприємство, його внутрішнім середовищем. На жаль, місія багатьох комерційних організацій в Україні визначається примітивно просто - максимум прибутку за мінімальних витрат, що в принципі неможливо. Місія підприємства завжди повинна бути орієнтована на покупця, суспільство. Те, що вигідно суспільству, повинно бути вигідно підприємству, а не навпаки.
Згідно із зарубіжним досвідом, місія підприємства визначається його принципами і етикою. Принципи підприємства ставлять вимоги до продукції, яка випускається, механізму управління підприємством, його співробітників, до зовнішнього середовища (клієнтів, постачальників, інвесторів, конкурентів, суспільства, держави). Етика підприємства - це мораль ділових взаємостосунків підприємця і співробітників фірми, завдяки яким дотримуються етичні норми суспільства в процесі підприємницької діяльності. Місія фірми багато в чому визначається її пріоритетними орієнтаціями табл. 1.3.
Таблиця 1.3 Пріоритетні орієнтації й їх зв’язки з цільовими перевагами
|
Місія підприємства тісно пов’язана з його культурою - сукупністю типових для підприємства цінностей, норм та ідей, які формують репутацію (марку, імідж) фірми. Імідж виражає відповідальність 22 фірми перед споживачами, партнерами, районом її місцезнаходження і суспільством, прагнення підприємства справити на зовнішній світ сприятливе враження.
На основі місії, організації її вище керівництво або власник розробляє і встановлює цілі підприємства. На відміну від місії цілі виражають більш конкретні напрями діяльності підприємства. Тому цілі повинні бути реальними і досяжними, що не суперечать законам, зрозумілими виконавцям, вимірними, які деталізуються за структурними підрозділами і функціональними службами, що об’єднують зусилля всіх працівників підприємства. Якщо місія підприємства спрямована в майбутнє, немає суворих тимчасових рамок і більшою мірою визначається зовнішнім середовищем, то його цілі мають конкретний вираз результатів діяльності, відображають внутрішньофірмову орієнтацію, спрямовані на поліпшення використання ресурсів і залежать від поточної діяльності підприємства.
Місія організації формується з урахуванням потреб суб’єктів її внутрішнього і зовнішнього середовища й повинна відображати інтереси різних їхніх груп, які дуже суперечливі. Проте насамперед підприємство реалізує інтереси власника (власників), його співробітників і покупців.