ВЗАЄМОДІЯ ПІДПРИЄМНИЦЬКИХ СТРУКТУР ФІНАНСОВОГО СЕКТОРУ ТА ОРГАНІВ ДЕРЖАВНОЇ ВЛАДИ
О. О. Барабаш к. е.н., с. н.с., К. О. Нагірна, В. В. Лукащукм. н.с.
ІПРЕЕД НАН України, ОНПУ м. Одеса
Найбільш дієвим механізмом активізації економіки взагалі і підприємницького сектору зокрема є налагоджена, чітко працююча система фінансово-кредитних відносин. Про недосконалість чинного режиму кредитування свідчить той факт, що нині механізми кредитування підприємницької діяльності практично не працюють. В Україні виникла загрозлива тенденція, коли і банки, і суб’єкти господарювання розглядають кредитування як високоризикований бізнес. Критичною є ситуація в секторі малого і середнього підприємництва, кредитування якого практично припинилося через зависокі ризики, малі прибутки в абсолютному вираженні, проблеми із заставою. Крім того, нинішня вартість кредитів (на рівні 15-21%) є зависокою для суб’єктів господарювання. З цих причин і обсяги кредитування суб’єктів господарювання зросли лише на 5%, сектору нефінансових корпорацій - на 3,3%. При цьому, кредити в поточну діяльність збільшилися на 4,1%, в інвестиційну діяльність - на 6,8%, що вочевидь недостатньо для відновлення нормального функціонування вітчизняної економіки. Відтак, невідкладним завданням є перегляд державної політики у сфері кредитування вітчизняного товаровиробника.
Фінансова система України складається, по-перше, з банківської системи (традиційно посідає перше місце по розмірах своїх ресурсів), що має звичайно два рівні: перший рівень - центральний банк; другий рівень - комерційні банки, по-друге, із кредитно - фінансових інститутів небанківського характеру це ринок кредитних спілок; страховий ринок; недержавні пенсійні фонди; фінансові компанії тощо. Багаторівневість і складність взаємозв'язків усередині даної структури створює можливості для її широкого використання, дозволяє вводити в дію великий набір багатоманітних кредитно-грошових важелів регулювання, впливати на економічний механізм як на систему, тому необхідність і вагомість комплексного підходу в проведенні кредитної політики значно зростає.
Взаємини держави й фінансового ринку багатопланові й формалізуються через взаємодію комерційних банків і Національного банку України (НБУ). Держава встановлює загальні правила функціонування ринку й здійснює контроль над ним, проводити офіційну грошово-кредитну, валютну політику може виступати кредитором і позичальником. Держава може також заохочувати й захищати розвиток фінансового ринку, від якого залежить стабільність національної економіки. У першу чергу, така політика проводиться через додання ринку організаційної довершеності, стандартизацію операцій і твердий контроль. В окремих європейських країнах держава бере участь у створенні й підтримці ринків окремих фінансових активів, приймає «захисні» закони, що захищають від іноземного проникнення й зайвої конкуренції.
На сьогоднішній день в Україні на макрорівні слід визначити такі основні проблеми: рекапіталізація державою банків, зокрема, що входять у групу найбільших системних банків; забезпечення нормальної діяльності вже ре капіталізованих банків; збільшення розміру мінімального статутного капіталу комерційних банків (передбачається його підвищення до 500 млн. гривень); зростання частки проблемних і реструктуризованих кредитів (тобто фактично кредитів які не повертаються, та вимагають списання).
Відповідно до останніх заяв представників НБУ, повний перехід банків на систему оцінки ризиків, так званий "Базель II" буде здійснений не раніше 2016 року. Тобто ще п’ять років українська банківська система буде жити із застарілими в Європі принципами регулювання. У червні 2010р. НБУ видав постанову №273, яким зобов'язав збільшити мінімальний регулятивний капітал банків до 120 млн. грн. уже з 1 січня 2012 року. Банкам, що не виконують цю вимогу, буде заборонено залучати депозити фізичних осіб понад обсяг, зафіксований на момент набрання чинності даної постанови.
Згідно останнім опублікованим НБУ даним, станом на 1 жовтня 2010 року, розмір власного капіталу менше 120 млн. грн. був в 71 українського банку (або 40% від загальної кількості). Щоб відповідати встановленому критерію, їм доведеться у 2012 році збільшити свій регулятивний капітал на загальну суму близько 2,6 млрд. грн.
Таким чином, взаємодія влади та фінансових структур відбувається непослідовно і не виважено. Влада і комерційні структури не тільки не стали партнерами, вони розвиваються незалежно один від одного, а інколи й виступають супротивниками. Різке зниження
57
Дієздатності влади в умовах кризи обумовило неможливість повно - масштабної реалізації антикризового інструментарію. Чимало з ухвалених заходів антикризової політики досі залишаються лише стратегічними намірами, реалізація яких має відбуватися шляхом прийняття нормативних актів. Значна кількість антикризових заходів потребує фінансування з державного бюджету, відтак ефективність цих заходів залежатиме від здатності уряду забезпечити належні бюджетні надходження.
Головним стримуючим фактором для подолання кризових явищ та подальшого розвитку фінансового сектору була й залишається відсутність стабільної нормативної й законодавчої бази, яка б дозволяла ефективно функціонувати фінансовим механізмам. Також слід відзначити фіскальний тягар, що стримує розвиток підприємництва в реальному секторі економіки. Сьогодні українське законодавство далеко від досконалості в частині регулювання процедур злиття й поглинання в банківському середовищі, купівлі/продажу активів і пасивів. Прикладом може бути, питання передачі депозитів від одного банку до іншого. Зараз, якщо банк не перебуває під тимчасовою адміністрацією, то депозити не можна передати без узгодження із вкладником. Таке узгодження при великому їхньому числі - практично нездійсненне завдання. Інша проблема, що дуже довго вирішується, - це неможливість для банку, що викупив валютні кредити в іншої фінустанови, придбати на мі - жбанківському ринку валюту для своїх нових клієнтів для погашення позики. Пропонуємо внести зміни до законодавства, яке по суті забороняє сьогодні банкам використовувати власні сформовані резерви для погашення проблемних кредитів.
Ефективність функціонування фінансово-кредитної системи та й економічної системи в цілому визначається оптимальним поєднанням в ній малого, середнього й великого бізнесу. Вона залежить, в значній мірі, від здатності й бажання державних інституцій застосовувати механізми фінансової підтримки, зміцнювати та розвивати підприємництво в промисловому секторі економіки.
Абсолютні розміри банку, проблеми нарощування й концентрації банківського капіталу повинні співставлятися з його достатністю і здатністю банку виконувати свої зобов'язання. Мінімум третина невеликих банків в Україні - з гарним фінансовим станом, безперебійно здійснюють операції. Але якщо банк цього не робить, якщо є проблема ліквідності, платоспроможності, адекватності, то
58
Тоді повинні моментально включатися всі важелі, щоб він зміг виконувати свої функції й зобов'язання. Якщо й після цього установа не виконує свої функції, то вона повинна піти з ринку. Для цього є різні інструменти: поглинання, санація, ліквідація й т. п.
Необхідно переглянути механізм банкрутства в бік спрощення процедур, які повинні полягати у тому, що процеси злиття, поглинання, придбання активів та пасивів, в решті решт ліквідації проблемних банків повинні здійснюватися оперативніше. (З урахуванням діючого законодавства у випадку виконання всіх передбачених процедур процес банкрутства займає біля 3,5 років, що надто довго).
Держава не повинна виступати прямим кредитором для бізнесу, роль держави повинна насамперед полягати в створенні сприятливих умов для банківського кредитування підприємництва, рівного доступу підприємств до фінансових ресурсів.
Система механізмів фінансової підтримки підприємництва може діяти цілеспрямовано в тому випадку, якщо є державні програми, що чітко визначають пріоритети промислової й наукової політики, у зв'язку з якими надаються податкові пільги й бюджетні субсидії. При невизначеності цієї політики елементи фінансового механізму: податки, пільги, відшкодування та інш. діють безсистемно, та нерідко погіршують положення справ.
Ключовий напрямок фінансової підтримки - це діяльність з реалізації проектів, спрямованих на розвиток промислового сектору у сфері інновацій, інфраструктури, захисту навколишнього середовища, на підтримку експорту, а також підтримку малого й середнього промислового підприємництва. Рішення поставлених завдань повинно відбуватися при участі комерційних банків з підтримки малого й середнього підприємництва (фінансуванні кредитних організацій і юридичних осіб, що здійснюють підтримку малого й середнього підприємництва), а також фінансуванні великих інфраструктурних і інноваційних програм і проектів у тому числі здійснюваних на умовах державно-приватного партнерства. При реалізації механізмів фінансової підтримки необхідно використовувати механізми поєднання державних й приватних фінансових ресурсів та активізувати роботу із залучення коштів на фінансових ринках для наступного кредитування малого й середнього промислового бізнесу.