Взаємодія попиту і пропозиції, ринкова рівновага
До цього ми аналізували попит і пропозицію окремо, вважаючи, що і споживач, і фірма приймають свої рішення ізольовано, орієнтуючись на ціну «за інших однакових умов». Однак виробник хоче продати товар, а споживач — його купити. Тому має існувати якийсь певний рівень цін, який задовольнив би обох.
Змоделюємо ситуацію графічно, зобразивши лінійні криві попиту і пропозиції в одній координатній площині (рис. 1.5).
11 |
Точка перетину цих ліній є точкою ринкової рівноваги А. На осях координат їй відповідають Рд — ціна рівноваги і — рівноважний обсяг. Пояснюється це ТИМ, ЩО В ТОЧЦІ (^А обсяг попиту збігається з обсягом пропозиції ДО, а в точці Рд ціна попиту Рд — з ціною пропозиції Рд.
Така ситуація відповідає рівновазі на товарному ринку, коли для продажу пропонується саме така кількість продукту, яку споживач готовий купити. Цю рівновагу називають частковою, оскільки розглядається ринок певного товару.
Рис. 1.5. Ринкова рівновага |
Якщо ринкова ціна відхилиться від Рд і займе рівень Рі, то ринок стане розбалансо - ваним. Обсяг попиту за такою ціною становитиме (?4, а обсяг пропозиції — Фі - У результаті виникає різниця між <?4 і (?і.
Надлишковий попит, посилюючи конкуренцію покупців, почне діяти у напрямку підвищення ціни Р і вона повернеться в попереднє положення (Рд).
Якщо ринкова ціна підвищиться до рівня Р2, то у такому разі обсяг попиту становитиме (?2> а обсяг пропозиції — (?з - Як бачимо, тут є надлишок пропозиції, оскільки > <?4.
Надлишкова пропозиція, посилюючи конкуренцію продавців, почне діяти на зниження ціни Р% і вона повернеться до попереднього стану рівноваги Рд.
Рис. 1.6. Зміна ринкової рівноваги |
Ринок не може перебувати в «застиглому» стані, навіть якщо він у стабільній рівновазі. Зміни, що постійно відбуваються в рівнях попиту та пропозиції, а також у характері зовнішніх впливів на ринок, змушують його пристосовуватися до нових умов, коригувати свої основні параметри: ціну рівноваги і рівноважний обсяг.
Найактивнішим чинником є, безумовно, попит.
Розділ 1 |
Він може миттєво зростати (наприклад, у разі розповсюдження інформації про високу корисність якогось блага) і миттєво знижуватися (яктцо розповсюджується протилежна інформація).
Пропозиція за своїм характером не така динамічна, оскільки вона прямо пов’язана з виробництвом, обсяги якого миттєво змінити неможливо. Для цього потрібен певний час.
Розглянемо ситуацію, коли відбуваються зміна ринкової рівноваги і відхилення ціни від рівноважного рівня.
Зміна стану рівноваги пов’язана насамперед зі зміною неціно - вих чинників попиту та пропозиції. Так, унаслідок підвищення цін на ресурси крива пропозиції Sq пересунеться ліворуч угору як це зображено на графіку (рис. 1.6). Рівноважна ціна піднімається до рівня Р'А, а рівноважна кількість скоротиться з QA до Q'A.
Аналогічно можна розглянути ситуації зміни стану рівноваги внаслідок зміни інших нецінових чинників попиту і пропозиції.