Характеристиката та основні групи показників якості продукції
Характеристика якості продукції. Якість продукції - сукупність властивостей продукції, яка зумовлює її придатність задовольняти певні потреби відповідно до призначення.
Якість продукції (робіт, послуг) визначається такими поняттями, як «характеристика», «властивість» і «якість». Характеристика - це взаємозв’язок залежних і незалежних змінних, виражених у вигляді тексту, таблиці, математичної формули, графіка. Описується, як правило, функціонально. Властивість продукції є об’єктивною особливістю продукції, яка може виявлятися у процесі її створення, експлуатації або споживання. Якість продукції формується на всіх етапах її життєвого циклу, Властивість продукції виражається показниками якості, тобто кількісними характеристиками одного або декількох властивостей продукції, які є складовими якості і розглядаються стосовно певних умов її створення й експлуатації або споживання.
Класифікаційні і оцінювальні показники. Залежно від ролі, що виконується при оцінювані, розрізняють класифікаційні й оцінювальні показники. Класифікаційні показники характеризують належність продукції до певної групи в системі класифікації і визначають призначення типорозмір, сферу застосування й умови використання продукції. Класифікаційні показники використовуються на початкових етапах оцінювання якості продукції для формування груп аналогів оцінюваної продукції. В оцінюванні якості продукції ці показники, як правило, не враховуються.
Оцінювальні показники кількісно характеризують ті властивості, які утворюють якість продукції як об’єкта виробництва і споживання або експлуатації. Вони використовуються для нормування вимог до якості, оцінювання технічного рівня при розроблення стандартів, перевірки якості під час контролю, випробувань і сертифікації. Оцінювальні показники розділяють на функціональні, ресурсозбе - рігальні і природоохоронні.
Функціональні показники
Функціональні показники характеризують властивості, які визначають функціональну придатність продукції задовольняти задані потреби. Вони об’єднують показники функціональної придатності, надійності, ергономісткості та естетичності.
Показники функціональної придатності. Ці показники характеризують технічну суть продукції, властивості, які визначають здатність продукції виконувати свої функції в заданих умовах використання за призначенням (наприклад, одиничні показники - вантажопідйомність, місткість і водонепроникність, комплексні - калорійність, продуктивність тощо).
Показники надійності. Показники надійності продукції характеризують її здатність зберігати в часі (у встановлених межах) значення всіх заданих показників якості за дотримання заданих режимів і умов застосування, технічного обслуговування, ремонту, зберігання і транспортування. Одиничними показниками надійності є показники безвідмовності, ремонтопридатності, довговічності та зберігання. Надійність може характеризуватися також комплексними показниками, які забезпечують декілька властивостей (безвідмовність і від - новлюваність). Показники надійності доповнюють характеристику продукції, яка дається показниками функціонального призначення.
Показники ергономісткості продукції. Ці показники характеризують зручність і комфорт продукції у виробничих і побутових процесах системи «людина - предмет - середовище». До цієї групи входять підгрупи гігієнічних, антропометричних, фізіологічних, психофізіологічних і психологічних показників.
Показники естетичності продукції. Ці показники характеризують естетичну дію продукції на людину і призначені для оцінювання її естетичної цінності, ступеня відповідності естетичним запитам тих або інших груп споживачів у конкретних умовах споживання. Виділяють підгрупи показників художньої виразності, раціональності форми, цілісності композицій, досконалості виробничого виконання й збереження товарного вигляду.
Ресурсозберігальні показники
Ресурсозберігальні показники характеризують властивості продукції, які визначають рівень ресурсів, що витрачаються, при її створенні та застосуванні. Група ресурсозберігальних показників включає підгрупи показників технологічності і ресурсоспоживання.
Показники технологічності. Показники технологічності характеризують особливості складу і структури продукції, що впливають на рівень витрат сировини, матеріалів, палива, енергії, праці та часу для виробництва продукції й (або) її споживання (експлуатації). Показники технологічності продукції в сфері виробництва виражають технологічну раціональність і спадкоємність продукції за конструктивними й технологічними ознаками (складовими частинами, вихідними матеріалами, структурній композиції тощо).
Показники ресурсоспоживання. Показники ресурсоспоживан - ня продукції характеризують витрати матеріалів, палива, енергії, праці і часу при безпосередньому використанні продукції за призначенням. Для кількісного оцінювання ресурсоспоживання слід конкретизувати вид ресурсів і використовувати відповідні показники (наприклад, витрати палива, мастил або масел тощо). До кожної групи ресурсозберігальних показників, разом з одиничними, можуть входити комплексні показники, які виражають сумарні витрати всіх видів ресурсів на відповідні види робіт і приведені до вартісного виразу на одиницю або партію продукції за певний період часу.
Природоохоронні показники
Природоохоронні показники якості продукції характеризують її властивості, пов’язані з дією на людину і навколишнє середовище. Вони об’єднуються в дві групи - безпеки й екологічності.
Показники безпеки. Показники безпеки характеризують особливості продукції, які забезпечують безпеку людини при споживанні або експлуатації, транспортуванні, зберіганні й утилізації продукції. Показники безпеки продукції групують за однорідністю властивостей, що характеризуються ними, та з урахуванням різних видів небезпек.
Показники екологічності. Ці показники характеризують властивості продукції, пов’язані зі шкідливими діями на навколишнє середовище у процесі виробництва, монтажу, споживання або експлуатації, а також під час її зберігання й утилізації, та визначають:
• рівень небезпечних і шкідливих хімічних викидів у навколишнє середовище;
• питому концентрацію шкідливих речовин, газів, які викидаються в навколишнє середовище;
• рівень акустичної дії на навколишнє середовище;
• рівень електромагнітних, радіаційних та інших випромінювань;
• здатність до утворення шкідливих продуктів розпаду в умовах зберігання, транспортування, утилізації або використання;
• здатність шкідливих речовин акумулюватися в ґрунті, воді, об’єктах флори і фауни, в організмі людини тощо.
Управління якістю продукції має здійснюватися системно, тобто на підприємстві повинна функціонувати система управління якістю продукції, що є організаційною структурою, яка розподіляє відповідальність, процедури і ресурси, необхідні для управління якістю.
Стандартизація - це діяльність, пов’язана з установленням норм, правил і характеристик у цілях забезпечення: безпеки продукції', технічної та інформаційної сумісності', якості продукції', економії всіх видів ресурсів; безпеки господарюючих суб’єктів; обороноздатності.
Сертифікація - це процедура, за допомогою якої третя, уповноважена державою, сторона дає письмову гарантію, що продукція, процес або послуга відповідає заданим вимогам.
Сертифікація продукції - це діяльність з підтвердження відповідності продукції встановленим вимогам.