Заходи стратегічної маркетингової кадрової політики банку
Одним із визначних факторів впливу на реалізацію стратегії банківського маркетингу є маркетингова кадрова політика. Істотний вплив на процес вироблення маркетингової кадрової політики роблять такі фактори: зміни в сфері банківських технологій і організаційної структури банку; необхідність перманентного процесу добору персоналу для посилення конкурентноздатності банку. Кінцева мета створення маркетингової кадрової політики — створення в банку сучасної, ефективної та гнучкої системи управління персоналом.
На нашу думку, для управління персоналом банку варто використовувати блок-схему, наведену на рис. В. 1. Структурними елементами системи управління можуть бути: добір персоналу; ознайомлення з посадою; функціонування персоналу; ротація персоналу.
Добір персоналу містить у собі визначення потреб структурних підрозділів банку у фахівцях, пошук кандидатів на заміщення вакантних посад, створення банку даних фахівців, організацію тестування для визначення придатності кандидата на заняття вакантної посади, рекомендацію нового співробітника для роботи в структурному підрозділі. Ціль — перманентний добір висококваліфікованих фахівців і укомплектування ними структурних підрозділів банку. Завдання:
& аналіз потреб відділень банку в нових фахівцях відповідно до змін у сфері банківських технологій і організаційної структури банку;
(й аналіз посад і внесення змін в існуючий штатний розклад банку;
(й добір персоналу на підставі заявок керуючих;
(й відпрацьовування механізму добору персоналу й узгодження кандидатур на заміщення вакантних посад з обліком дивізіональної структури;
(й встановлення умов прийому на роботу вищого менеджменту;
(й створення банку даних кандидатур на заміщення вакантних посад;
(й введення в банку механізму прийому нових співробітників на конкурсній основі;
(й установлення тісних контактів з вищими навчальними установами з метою добору кращих випускників для роботи в банку.
Ознайомлення з посадою містить комплекс організаційних заходів, пов’язаних із процесом заняття працівником відповідного посадового місця, — інструктаж керівника структурного підрозділу, ознайомлення з нормами корпоративної культури. Ціль — зробити максимально швидкими адаптацію співробітника до нових умов роботи, до колективу, засвоєння вимог банківської безпеки і дотримання банківської таємни
ці, ведення посадового файлу, ознайомлення з нормами корпоративної культури. Завдання:
& ознайомлення співробітника з посадовою інструкцією, робочим місцем, правилами ведення посадового файлу;
& проведення інструктажу щодо збереження банківської таємниці і забезпечення безпеки інформації під час роботи на персональних комп’ютерах;
(й ознайомлення з нормами корпоративної культури банку.
Заходи щодо реалізації цілей і завдань добору персоналу й ознайомлення з посадою як елементів стратегії управління персоналом наведені в таблиці В.1.
БЛОК-СХЕМА УПРАВЛІННЯ ПЕРСОНАЛОМ
Логістика, технологія
1. Структура банку
<- К- |
2. Добір персоналу
3. Ознайомлення з посадою
4. Функціонування мотивація
Підвищення кваліфікації
Контроль
Управління
Ротація
Зовнішнє оточення
Рис. В.1. Блок-схема управління персоналом банку 743
Напрямки реалізації цілей і завдань добору персоналу й ознайомлення з посадою
№ |
Назва заходу |
Термін |
1. |
Розробка типової заявки на добір персоналу для структурних підрозділів |
До 20 грудня поточного року |
2. |
Підготовка положення про порядок зарахування, переведення та звільнення працівників банку |
До 1 грудня поточного року |
3. |
Підготовка положення про контрактну систему прийому керівного персоналу банку |
До 1 листопада поточного року |
4. |
Підготовка аналітичної записки й характеристики персоналу банку для річного звіту |
До 20 грудня поточного року |
5. |
Підготовка наказів про зміну структури і штатного розкладу банку, введення (виведення) штатних одиниць |
Постійно протягом усього періоду |
6. |
Створення банку даних кандидатур на заміщення вакантних посад |
Постійно |
7. |
Поповнення банку даних новими анкетами, робота з пошуку кандидатур у кадрових агентствах, вищих навчальних закладах |
Протягом усього періоду |
8. |
Розробка тестів і організація тестування кандидатів на заміщення вакантних посад |
До 1 листопада поточного року |
9. |
Внесення доповнень до положення про порядок зарахування, переведення і звільнення працівників банку у зв’язку з введенням конкурсного відбору і механізму іспитового терміну для новоприйнятих працівників |
Жовтень поточного року |
10. |
Встановлення квот і організація в банку практики для студентів-випускників економічних вузів |
Щороку, січень - червень |
11. |
Підготовка інструкцій «Правила по забезпеченню збереження банківської таємниці в банку», «Правила по гарантуванню безпеки інформації під час роботи на персональних комп’ютерах і проведення електронних міжбанківських розрахунків в банку» |
Листопад поточного року |
12. |
Розробка стандартів, норм і правил поведінки на робочому місці |
Грудень поточного року |
13. |
Розробка доповнень до посадових інструкцій-рекомен - дацій щодо корпоративного стилю одягу співробітників банку |
Липень поточного року |
14. |
Проведення інструктажу в Управлінні безпеки |
Постійно |
15. |
Проведення в Управлінні по роботі з персоналом ознайомлення новоприйнятих працівників з нормами корпоративної культури працівників банку |
Постійно |
Функціонування персоналу. Цей розділ стратегії містить мотивацію, підвищення кваліфікації працівників, стиль і методи управління персоналом. Мотивація — це комплекс заходів щодо створення системи внутрішніх спонукань, спрямованих на досягнення співробітниками банку високої продуктивності праці, активності і творчої ініціативи. Ціль — створення в банку ефективної системи мотивації, концентрації зусиль усього колективу на вирішенні стрижневих завдань, необхідних для підтримки успіху в майбутньому. Завдання:
(Й розробка концептуальних положень системи мотивації працівників банку;
(Й визначення структури системи мотивації в банку;
(Й створення портфеля трудових ресурсів структурних підрозділів банку;
(Й розробка нормативних документів щодо системи мотивації;
(Й створення Фонду матеріального і морального стимулювання.
(Й Заходи щодо реалізації цілей і завданнь мотивації персоналу наведені в таблиці В.2.
Наступний елемент стратегії управління персоналом банку — система підвищення кваліфікації. До системи підвищення кваліфікації належить організація в банку короткострокових курсів підвищення кваліфікації, тематичних семінарів, тренінгів, стажувань, а також спрямування співробітників на семінари, які проводять вищі навчальні заклади, інші банківські і фінансові установи. Ціль — забезпечити поглиблення професійних знань, навичок за фахом; формувати у персоналу банку і його філій високий професіоналізм, корпоративну культуру, систему цінностей сучасного банку, готовність до оволодіння новітніми банківськими технологіями.
Табтщя В. 2
Напрямки реалізації цілей і завдань мотивації персоналу банку
|
Завдання:
& створення модульної структури підвищення кваліфікації, підготовка інфраструктури і матеріально-технічної бази для проведення навчального процесу;
& визначення змісту основних видів підвищення кваліфікації, підготовка навчально-методичних матеріалів і тестів;
(й кадрове забезпечення — добір викладачів (з числа провідних спеціалістів банку, професорсько-викладацького складу економічних вузів, НБУ й інших банків) для проведення тематичних семінарів у Головному офісі банку;
(й встановлення контактів і співробітництва з провідними вітчизняними і зарубіжними центрами підвищення кваліфікації банківських працівників з метою підвищення кваліфікації персоналу банку і його філій.
Заходи щодо реалізації цілей і завдань підвищення кваліфікації персоналу наведені в таблиці В. З.
Табтщя В. З
Напрямки реалізації цілей і завдань підвищення кваліфікації персоналу банку
№ |
Назва заходу |
Термін |
1. |
Розробка програми підвищення кваліфікації |
Липень поточного року |
2. |
Затвердження бюджету на підвищення кваліфікації |
До 20 грудня поточного року |
3. |
Встановлення контактів і співробітництва з провідними вітчизняними і зарубіжними центрами підвищення кваліфікації банківських працівників з метою підвищення кваліфікації персоналу банку і його філій |
До 20 грудня поточного року |
4. |
Затвердження лімітів по відділах для проходження студентами переддипломної практики |
До 20 грудня поточного року |
Керівництво як елемент стратегії управління персоналом банку має сучасні методи і форми управління, профілактику і запобігання конфліктів, створення в банку сприятливої робочої атмосфери. Ціль — впровадження прогресивних економічних і соціально-психологічних методів управління і запобігання конфліктів, створення сприятливого психологічного клімату. Завдання:
(Й організація діяльності структурних підрозділів за допомогою впровадження прогресивних економічних і соціально-психологічних методів управління і стилю керівництва;
(Й створення в банку сприятливої робочої атмосфери і психологічного клімату;
Й^ профілактика і запобігання конфліктів у структурних підрозділах банку.
Й^ Заходи щодо реалізації цілей і завдань управління персоналом наведені в таблиці В.4.
Таблиця В. 4
Напрямки реалізації цілей і завдань управління персоналом банку
№ |
Назва заходу |
Термін |
1. |
Проведення тренінгів для керівного персоналу по нових формах і методам управління |
Відповідно до плану підвищення кваліфікації |
2. |
Організація для вищого менеджменту стажування за кордоном по актуальних питаннях управління |
Відповідно до плану підвищення кваліфікації |
3. |
Проведення анкетування і психологічних тестів серед працівників банку з метою запобігання конфліктів |
Відповідно до плану підвищення кваліфікації |
Наступний елемент стратегії управління персоналом банку — контроль. Ціль — впровадження в банку сучасних форм і методів контролю. Завдання:
(й впровадження в банку системи контролю за дотриманням виробничої дисципліни; за виконанням наказів і розпоряджень;
(й налагодження системи технологічного контролю;
(й періодичне проведення в структурних підрозділах банку контролю рівня професійної підготовки (атестації).
Заходи щодо реалізації цілей і завдань контролю за діяльністю персоналу наведені в таблиці В.5.
Табтщя В. 5
Напрямки реалізації цілей і завдань контролю за діяльністю персоналу банку
№ |
Назва заходу |
Термін |
1. |
Підготовка положення про дотримання виробничої дисципліни |
Серпень поточного року |
2. |
Постійне заповнення й аналіз атестаційних листків співробітників |
Щомісяця |
3. |
Проведення балансових комісій у відділах |
Щомісяця |
4. |
Підготовка положення про атестацію |
Жовтень поточного року |
5. |
Проведення засідань атестаційних комісій |
Раз на рік |
Типові ризики банківської діяльності та заходи щодо зменшення їх впливу
Ризики |
Заходи щодо зменшення впливу ризику на діяльність банку |
Кредитний |
& створення кредитного меморандуму; & розробка положення про кредитний комітет; & встановлення лімітів кредитування для контрагентів, для одного позичальника; лімітів по галузях і регіонах; & проведення ретельного аналізу заявок на кредит; & супровід кредитних угод (відвідування позичальника, контроль його фінансового стану); & використання штрафів і стягнень пені при несвоєчасному погашенні боргу і порушенні інших умов угоди; & списання безнадійних кредитів із суми резервів, а якщо недостатньо — із прибутку; & проведення маркетингових досліджень ринку кредитних ресурсів; & прогнозування стану ринку кредитів |
Процентний ризик (ризик зміни процентних ставок) |
& прогноз поводження ринку; & відповідність природи процентних ставок залученню і розміщенню (гнучкі ставки залучення відповідають гнучким ставкам розміщення; фіксовані ставки залучення відповідають фіксованим ставкам розміщення); & розподіл ризиків між позичальником і банком; & диверсифікованість позичальників |
Курсовий ризик на ринку цінних паперів |
& моніторинг ринку цінних паперів; & особиста участь в управлінні підприємством - емітентом цінних паперів, акції чи облігації якого знаходяться в портфелі цінних паперів банку; & консультації підприємств-емітентів цінних паперів з питань грошового обігу й оподатковування; встановлення мінімальної суми падіння вартості цінного паперу, при перевищенні якої цінний папір продається автоматично |
Валютний ризик |
& прогнозування динаміки валютного курсу; & робота з різними валютами (диверсифікованість ризику); & розподіл валютного ризику шляхом складання угод типу форвард, своп, опціон; & аналіз і прогнозування міжнародних валютних ризиків |
Ризик при формуванні депозитів |
& гнучкість депозитних угод (можливість зміни процентної ставки); & диверсифікованість ринку депозитів |
Ризики |
Заходи щодо зменшення впливу ризику на діяльність банку |
Операційний ризик |
& організація простого й ефективного документообігу; & розробка і впровадження технічних карт; & програмне забезпечення |
Ризик зменшення розміру прибутку в результаті неефективного управління банком: |
& об’єднання інтересів інвесторів, акціонерів, менеджменту і співробітників банку |
Незбалансованість інтересів учасників процесу; |
& гнучка система оплати праці і матеріального стимулювання працівників. |
Невідповідність оргструк - тури сформульованим цілям; |
& моніторинг оргструктури; & заслуховування на засіданні правління питань відповідності оргструктури не рідше двох разів на рік |
Розрив між рівнем кваліфікації працівників і поставленими завданнями; |
& програма підвищення кваліфікації і розвитку працівників; & формалізація й автоматизація операцій; & делегування прав і відповідальності працівників банку; & добір і розміщення кадрів за рівнем кваліфікації. Наявність базової економічної освіти |
Низький рівень мотивації праці; |
& розробка положення про моральне і матеріальне стимулювання; & розробка програми просування по службі; & оволодіння управлінцями технікою мотивації і делегування повноважень |
Недостатнє інформаційне забезпечення працівників. |
& систематичні зустрічі вищого керівництва з керівниками відділів; & випуск інформаційного бюлетеня |
Зовнішні ризики |
|
Збільшення кількості про - дуктів-замінників |
Заходів немає |
Зміна торгової політики |
& диверсифікованість клієнтурної бази, продуктів і послуг |
Криза в діловому циклі |
Заходів немає |
Зміна потреб і смаків клієнтів |
Заходів немає |
Поява конкурента з демпінговими цінами |
& систематичний аналіз тарифних ставок банків - конкурентів |