Збір за забруднення навколишнього середовища
Збір за забруднення навколишнього середовища запроваджено в Україні на підставі Закону України від 25.06.1991 р. № 1264 «Про охорону навколишнього середовища» та Постанови Кабінету Міністрів України № 18 від 13.01.1992 р. «Про затвердження порядку визначення і стягнення платежів за забруднення навколишнього середовища» і Положення «Про республіканський позабюджетний фонд охорони навколишнього природного середовища» зі змінами та доповненнями.
Платниками збору є юридичні особи та їх філії, а також відокремлені підрозділи, суб'єкти підприємницької діяльності та їхні філії, відділення, що не мають статусу юридичної особи (Нормативна картка № 9 ).
Збір за забруднення навколишнього середовища справляється за:
- викиди в атмосферне повітря забруднюючих речовин стаціонарними та пересувними джерелами забруднення;
- скиди забруднюючих речовин безпосередньо у водні об'єкти;
- розміщення відходів.
Нормативи збору за викиди стаціонарними джерелами забруднення та скиди, а також нормативи збору за розміщення відходів встановлюються відповідно до виду забруднюючих речовин та класу небезпеки відходів.
Враховуючи місцеві умови, Рада Міністрів АР Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські ради за поданням органів Міне - коресурсів можуть збільшити перелік видів забруднюючих речовин, на які встановлюється збір за викиди і скиди.
Суми збору, який справляється за викиди стаціонарними джерелами забруднення, скиди і розміщення відходів, обчислюються платниками самостійно на підставі затверджених лімітів, виходячи з фактичних обсягів викидів, скидів і розміщення відходів, нормативів збору та коригуючих коефіцієнтів.
Суми збору, який справляється за викиди пересувними джерелами забруднення, обчислюються платниками збору самостійно на підставі нормативів збору за ці викиди, виходячи з кількості фактично використаного пального та його виду.
Ліміти скидів у водні об’єкти державного значення для первинних водокористувачів визначаються у дозволах на спеціальне водокористування, які видають територіальні органи Мінекоресурсів.
Ліміти скидів забруднюючих речовин у водні об'єкти місцевого значення для первинних водокористувачів визначаються у дозволах на спеціальне водокористування, які видаються місцевими державними адміністраціями, а в містах обласного значення - виконавчими органами рад за поданням територіальних органів Мінекоресурсів.
Ліміти розміщення відходів визначаються у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Нормативна картка № 9 Збір за забруднення навколишнього середовища
№ П/п |
Ознаки |
Характеристики |
1. |
Код податку |
50085000 |
2. |
Платники Податку |
Суб’єкти господарювання, незалежно від організаційно-правових форм та джерел фінансування |
3. |
База Оподаткування |
Обсяги стоків та викидів; Для пересувних джерел (в т. ч. транспортних Засобів) - обсяг фактично використаного пального |
4. |
Ставки Податку |
Ставки диференційовані для бензину і дизельного палива і розраховуються так: обсяг палива (т) х норматив збору за 1 т (грн.) х К1 х К2, Де К1 - коригуючий коефіцієнт, що враховує чисельність населення жителів населеного пункту; К2 - коригуючий коефіцієнт, що враховує народногосподарське значення населеного пункту. Коригуючі коефіцієнти застосовуються відповідно до місця реєстрації платника збору. |
Продовження нормативної картки № 9
|
За понадлімітні обсяги скидів і розміщення відходів збір обчислюється в п'ятикратному розмірі від суми збору, обчисленого на загальних підставах.
У разі відсутності у платників збору затверджених в установленому порядку лімітів скидів і розміщення відходів збір справляється як за понадлімітні скиди та розміщення відходів відповідно до їх обсягів.
У випадку скидання забруднюючих речовин в озера, ставки та інші непроточні водні об'єкти норматив збору збільшується у 1,5 рази.
У випадку захоронення забруднюючих рідинних речовин у глибокі підземні водоносні горизонти до нормативу застосовується коефіцієнт 10.
Розрахунки збору подаються до податкового органу протягом 40 календарних днів, наступних за останнім днем звітного кварталу, за місцем податкової реєстрації.
Остаточний річний розрахунок збору подається платниками до органів державної податкової служби за місцем податкової реєстрації платника після попереднього погодження з органами Мінекоре - сурсів протягом 40 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного року.
Збір сплачується протягом 10 календарних днів, наступних за останнім днем граничного терміну подання розрахунку збору, за місцем податкової реєстрації.
Збір, який справляється за скиди та розміщення відходів у межах лімітів, відноситься на валові витрати виробництва та обігу, а за перевищення цих лімітів - справляється за рахунок прибутку, що залишається в розпорядженні юридичних осіб. Фізичні особи - суб'єкти підприємницької діяльності включають збір до складу валових витрат виробництва (обігу).
Збір, який справляється за викиди стаціонарними та пересувними джерелами забруднення, відноситься на валові витрати виробництва та обігу.
Для бюджетних організацій збір за забруднення навколишнього природного середовища відноситься на видатки і передбачається в кошторисі доходів і витрат.
Контроль за правильністю обчислення збору, дотриманням лімітів скидів та розміщенням відходів здійснюється органами Міне - коресурсів.
Контроль за своєчасністю та повнотою сплати збору здійснюється органами державної податкової служби.
Постановою Кабінету Міністрів України від 14.11.2007 р. № 1317 внесено зміни у додаток 1 до Порядку встановлення нормативів збору за забруднення навколишнього природного середовища і стягнення цього збору, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.03.99 р. № 303. Відповідно до цих змін платники збору за забруднення навколишнього природного середовища проводять починаючи з 01.01.2008 р. індексацію його нормативів за формулою:
Н1 = Нп х І : 100, (3.6)
Де: Н - проіндексований норматив збору у поточному році, грн. коп. (з округленням до двох десяткових знаків) за 1 т (одну одиницю);
Нп - проіндексований норматив збору у попередньому році, грн. коп. (з округленням до двох десяткових знаків) за 1 т (одну одиницю);
І - індекс споживчих цін (індекс інфляції) за попередній рік, відсотків.
Таким чином, починаючи з 2008 р. для визначення проін - дексованого нормативу збору у поточному році застосовуються значення проіндексованих нормативів збору у попередньому році, а не базових нормативів збору, як це було раніше. Значення проіндексованих нормативів збору у попередньому році індексуються на індекс споживчих цін (індекс інфляції) за попередній рік.
Згідно з інформацією, наданою Державним комітетом статистики України (лист від 18.01.2008 р. № 11/3-8/9), величина індексу споживчих цін у 2007 р. становить 116,6%.
Норма відносно визначення значень проіндексованих нормативів збору у попередньому (2007) році залишається незмінною (листи ДПА України від 17.01.2007 р. № 620/7/15-0817 та від 22.01.2007 р. № 984/7/15-0817), а саме ці нормативи обчислюються шляхом добутку базових нормативів збору, затверджених додатком 1 до Порядку № 303 (з урахуванням коефіцієнта 2,373), та коефіцієнта індексу споживчих цін (індексу інфляції) за 2006 р. — 1,116, а за 2007 р. - 1,166.
Відповідно до постанови № 1317 заокруглення значень проіндексованих нормативів збору здійснюється до двох десяткових знаків.
Форма податкового розрахунку збору за забруднення навколишнього природного середовища, яка затверджена наказом Державної податкової адміністрації України від 17.03.2005 р. № 111, зареєстрованим в Мін'юсті України 01.04.2005 р. за № 357/10637 збору).
Відповідно до п. 9 Порядку № 303 податкові розрахунки збору подаються платниками органам державної податкової служби протягом 40 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) кварталу, тобто за І квартал 2008 р. — з 01.04.2008 по 12.05.2008 р. включно.
Зважаючи на запровадження з 01.01.2008 р. нового механізму індексації нормативів збору та численні запити регіональних податкових органів з цього питання, а також з метою усунення різних тлумачень у частині визначення платником значень проіндексованих нормативів збору у попередньому і поточному роках, пропонуємо платникам податкові зобов'язання за І квартал 2008 р. за діючою формою податкового розрахунку збору визначати з урахуванням таких рекомендацій: у колонці 3 «Нормативи збору, грн./ т (грн./ одиницю)» проставляти значення проіндексованого нормативу збору у попередньому році, визначеного шляхом добутку базових нормативів збору, затверджених додатком 1 до Порядку № 303 станом на 31.12.2006 р. (з урахуванням коефіцієнта 2,373), коефіцієнта 1,116 — індексу споживчих цін (індексу інфляції) за 2006 р. у грн. коп. (з округленням до двох десяткових знаків).
Слід мати на увазі, якщо, наприклад, у рядках 1.1, 1.2 і 1.3 і т. д. колонки 1 «Назви забруднюючих речовин та їх типологічні ознаки, види пального, клас небезпеки та рівень небезпечності відходів» платником занесено вуглецю окис — назва забруднювальної речовини, яка викидається стаціонарними джерелами забруднення, відповідно до переліку наведеного в таблиці 1.1 додатка 1 до Порядку № 303, то проіндексований норматив збору у попередньому році становитиме для цієї забрудню вальної речовини 7,94 грн. коп./т = З грн./т х 2,373 х 1,116;
У колонці 4 «Коефіцієнт індекса ціни нормативів збору» проставляється значення коефіцієнта індексу споживчих цін (індексу інфляції) З 2007 р. — 1,166.Одночасно відповідно до частини другої пп. «з» пп. 4.4.2 п. 4.4 ст. 4 Закону України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» у разі якщо платник вважає за необхідне, то він має право у діючій формі податкового розрахунку збору виправити назву колонки 3 «Нормативи збору, грн./ т (грн./одиницю)» на назву «Проіндексовані нормативи збору у попередньому році, грн. коп./т (грн. коп./одиницю)», що узгоджуватиметься з нормами чинного законодавства та змістом Порядку № 303.
ДПА України затверджено наказ від 03.04.2008 р. № 206 «Про затвердження Змін до форми податкового розрахунку збору за забруднення навколишнього природного середовища» та «Інструкції щодо складання податкового розрахунку збору за забруднення навколишнього природного середовища», яким внесено зміни до діючої форми податкового розрахунку збору та Інструкції щодо його складання. На сьогодні наказ ДПА України № 206 проходить процедуру державної реєстрації в Мін'юсті України.
Згідно з п. 5 розділу другого Закону України від 20.02.2003 р. №550-ІУ «Про внесення змін до Закону України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» до визначення нових форм декларацій (розрахунків), які наберуть чинності з податкового періоду, наступного за податковим періодом, в якому відбулося їх оприлюднення, діють форми декларацій (розрахунків), що мали чинність до такого визначення.
Зміни до форми податкового розрахунку збору, викладені у наказі ДПА України № 206, уточнюють діючу форму податкового розрахунку збору без концептуальної її зміни і не призводять до зміни порядку обчислення платниками податкових зобов'язань зі збору за забруднення навколишнього природного середовища.